Gårdagens lydnadskurs

Skulle ha bloggat igår men var för trött. Igår på fm var jag ute och gick med Tim i valla och bortåt, han fick göra en platsliggning och lite frittfölj på en gräsplan vid fritidsområdet. Tim var duktig trots störningar av hästar, motionärer, cyklister och även hundar på håll. På hemvägen gick Tim lös och då såg vi en hund på håll som kom springandes mot oss. Kopplade upp Tim och satte honom bakom mig och jagade väg den andra hunden, Tim var lugn och verkade lita på att jag tog hand om allt så det var skönt. Kopplade lös Tim igen och vi fortsatte vår promenad utan andra incidenter. Det är skönt och se hur lugn och fin han blir bara jag agerar självsäkert, lugnt och meodiskt i alla situationer.

På em/kvällen var det som sagt lydnadskurs igen, Tim var väldigt "off" och gick mest och nosade i backen. Vi blev kommenderade genom momenten och filmade, sen fikade vi och kollade igenom och diskutterade filmerna. Väldigt nyttigt att se vad man gör och inte samt hur man kan tänka och agera. Positivt var att trots att Tim gjorde en bra inkallning samt att han grep (om en tveksamt) apporten. Däremot  var han inte med vid linförighet, ställande/läggande men samtidigt vet jag att jag tvekar vid momenten. Är ändå nöjd över att Tim inte gick fram till de andra hundarna även om han snaglade lite mot dem. Efter fikat fick jag i uppgift att våga belöna mer och ofta. Tränade lite vändningar och något ställande/läggande och visst går det bättre när jag väl vågar slappna av, inte blir så nervös och vågar belöna utan att vara rädd att Tim ska spralla runt hela plan. Det är verkligen nyttigt att få se svart på vitt hur mycket man påverkar sin hund och förstå viktan av att träna med tydliga mål och motiverande belöningar för hunden.

Morgonpromenad i skogen

Kommentarer
Postat av: Kasper

Hej Tim - bra att du lär din matte hur hon ska handskas med dig! Och hon verkar ju ganska läraktig! :-)

Kul att du kikade in hos mig, och skrev i gästboken att du tänkte gå dit igen. Jag har svarat dig där. Vill du fortfarande fortsätta att kika in? Ska vi länka? I går fixade matte mitt livs första länk, kanske vill du bli min andra?

2008-06-27 @ 13:22:45
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: malte o snoken me matte

ja oj, att se sig själv med sin hund skulle nog vara nyttigt...

2008-06-27 @ 17:55:55
Postat av: Cavvetjejerna

Väntar också på en film från våran kursavslutning. Ska bli väldigt spännande att se den.

2008-06-27 @ 22:32:20
URL: http://cavaliersajten.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0