Kroppskontroll är svårt vid frittfölj

Idag tränade jag lite med Tim på kvällen på en gräsfotbollsplan här i närheten. Började med en platsliggning 2 min med Tim vilket gick bra förutom att han fortfarande gärna vill kika på allt runt omkring. Därefter blev det några minuter frittfölj med fokus på vändningar och lite tempoväxlingar. Tänkte verkligen på att inte titta ner på Tim och sträcka på mig med fokus rakt fram. Det gick kanon, Tim var fokuserad och alert med snabba sättanden vid halt utan att börja ljuda vilket han gärna gör när det blir för roligt. När jag skulle göra en avslutande platsliggning såg jag att Tim spände sig och precis då dök pappa och hans hund upp på avstånd promenerande mot oss. Tim låg kvar ända tills pappas hund kom fram till honom, innan jag han bryta platsliggningen så det blev inte så bra. Jag la dock om Tim ca ½ minut men stod riktigt nära honom (ca 2 meter ifrån) och då gick det bra, bara så att jag själv var den som bröt platsliggningen med frikommando och inte Tim.

Tim och Zingo fick busa lite och jag passade på att göra ett par inkallningar vilket gick ok även om Tim hade svårt att fokusera helt på mig då pappa rörde sig bortåt och Tim gärna vill ha koll på alla han känner. Skrev träningsdagbok idag iallafall...har vait lite dålig på det även om jag tränat en del med Tim.

Dressyrjournal för Lydnad

Datum: 080623 ca kl 19:30 på en gräsfotbollsplan nära hemma

Moment: Platsliggning och fritt följ med vändningar
Status innan träning: Tim väldigt ojämn/lättstörd vid platsliggning. Jag behöver lära mig lita på Tim vid frittfölj utan att titta ner på honom.

Mål: Tim ska klara platsliggning utan störning. Jag ska kunna hantera mitt kroppsspråk vid frittfölj så Tim blir säker i vändningar.

Resultat

Vad var bra: Tim hade kanonkontakt och bra position vid fritt följ när jag väl vågar lita på honom och titta framåt. Bollbelöning (kastad) funkade kanon att använda. Vid platsliggning var Tim tyst och lugn medan vi var ensamma och klarade att ligga 2 min.

Vad var dåligt: Vid  2:a platsliggning kom pappa och Zingo gåendes över planen då de var ute på promenad och Tim gick upp från platsliggningen, detta var något jag ej planerat (såg dem ej först).

Status efter träning: Tim klarar kort pass fritt följ med vändningar/ tempoväxlingar utan annan störning och till viss del synlig belöning (boll). Tim klarar platsliggning 2 min utan störning av annat (dock vrider han fortfarande på huvudet)

Nästa träning: Fortsätta träna plats utan störning med ökad tid och koncentration hos Tim. Fortsätta träna vändningar/tempoväxlingar i ff utan att titta ner på Tim.



Kommentarer
Postat av: malte o snoken me matte

ni/du är så duktig som skrier journal o tar detta på stort allvar! Går din nit att köpa på burk i så fall skulle jag behöva köpa ett par!

2008-06-24 @ 13:41:22
Postat av: Cavvetjejerna

Det gick ju skitbra ju! Förstår att det blev extra svårt när pappa dök upp med sin Zingo.

Duktig du är som skriver dressyrjournal. Måste ju vara jättebra att kunna gå tillbaks och läsa vad som är bra, och vad man behöver träna mera på.

2008-06-24 @ 14:13:31
URL: http://cavaliersajten.bloggagratis.se
Postat av: Anna med Tim

Va gulliga ni är som skriver så snälla saker :)

Jo det är faktiskt väldigt nyttigt att skriva journal så man blir medveten om vad som funkar och inte...sen är ju Tim ganska tacksam att träna med eftersom han oftast gillar att jobba.

2008-06-24 @ 14:25:54
Postat av: Sigge

Lycka till med sakletandet Tim!

Hoppas att du kan visa en massa fynd här framöver.

Vad duktig du är som tränar så mycket och din matte som så noga skriver upp allt.

2008-06-24 @ 18:27:24
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0