Samträning

Idag for vi på samträningen på frittfölj. Tim var väldigt störd av att husse var med idag, jag som just tyckte att det började gå bättre att ha med honom som störning...nåja... Det var även en löptik med idag så Tim var lite seg och okoncentrerad då han ville ha koll på alla hundar, löptiken och husse så jag var inte speciellt intressant. Det blev iallafall ett par hopp över hinder, några inkallningaar som gick skapligt. Försökte mig på lite linförighet/fritt följ samt ställande men jag blir osäker och stannar upp/sneglar på Tim vilket trycker bak honom och då blir det bara pannkaka...fy vad de ska vara svårt att ha koll på sig själv. Sen har jag fortfarande svårt med att våga belöna Tim ordentligt med ex bollen då jag är lite rädd att han ska dra ett varv runt plan och jaga upp någon hund, men samtidigt så vet jag ju att när jag väl vågar belöna och lita på honom så brukar det bara gå ännu bättre....svårt det där när man som jag inte litar på sina egna förmågor och är lite av ett kontrollfreak som gärna vill ha koll på allt..... Tim fick även passivitetsträna lite då vi satt ner ett tag med de andra. Det var en jättesöt liten dalmatinervalp på besök idag men Tim brydde sig inte så värst om den utan ville bara till husse. På fikat efteråt fick Tim ligga bunden brevid, det gick skapligt även om han gärna går runt lite....han  pep iallafall inte en massa.

Under em klickertränade jag position och vändningar samt några steg fotgående bakåt med Tim en kort stund hemma inne i köket, Tim var jätteduktig då och klarade av att gå ett par steg fot rakt bakåt, något vi har haft jättesvårt för. På kvällen kom pappa och Zingo över och vi gjorde en platsliggning med dem här hemma på forbollsplanen här brevid. Tim var duktig först och låg trots att Zingo gick upp och sprang bort till Tim vid två tillfällen och sen drog en runda runt plan. Dock han jag inte gå fram och bryta Tim i tid (helt mitt fel) så han ställde sig upp men la sig ner på nytt kommando av mig. Därefter försökte jag bara få lite kontakt med Tim medan pappa lekte lite med Zingo och sen gjorde jag en ny kort platsliggning med Tim, han var duktig och slappnade av och la ner hakan i backen ordentligt så då skyndade jag fram och belönade honom med kel och lite godis samt gav honom frikommando. Jag hoppas att jag framöver lyckas med platsliggngen så att Tim blir säker och trygg i momentet. ´

Samträning...syns hur ofokuserad Tim är


Vadå ville du nåt?


Min kamptrasa!


Hopp!...jag har svårt att bedöma avstånd när jag ska sätta Tim vid hindret


Ligg


Inkallningen gick iallafall i bra tempo!


Svårt att slappna av när husse står en bit därifrån


Kommentarer
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Ofokuserad?? ha ha vad var inte Primo då!! Där var det bara pip pip och flås och flämt;)



Kramis!

2008-06-22 @ 22:25:42
URL: http://www.ackebus.se
Postat av: Cavvetjejerna

Bra kämpat i alla fall.

2008-06-22 @ 22:44:56
URL: http://cavaliersajten.bloggagratis.se
Postat av: malte o snoken

tycker ni såg jättefokuserade ut..o söta!!

2008-06-23 @ 18:34:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0