Svårt med belöningar

Igår passade jag på att träna med Tim ett tag vid lunchtid för att få lite paus i pluggandet. Har väldigt svårt att hitta belöningar som fungerar på Tim i längden, speciellt när det är så här varmt eftersom han lätt tappar koncentrationen. Gick bort till en gräsplan utanför min pappa och tränade lite myrsteg fot med belöning i form av att jag kastade en frisbee som Tim fick hämta, det tyckte han var roligt även om han inte riktigt ville komma in med den till mig sen. Kanske vore nåt att använda när jag tränar själv och behöver få upp farten  på Tim för han taggade igång lite, men utan att få stressöverslag så det var bra. Tränade ett par ställanden med hjälp av boll bakom, insåg dock att Tim tar signalen för när bollen kastas bakåt för att han skall stanna och går inte på mitt komando. Provade att lägga ut bollan innan jag komenderade Tim fot och sen stå, vilket verkade fungera. Gäller att jag är noga och se till att det är kommandot han lyssnar på och inte en massa andra dubeblkommandon, rutiner mm. Det är så lätt i att fastna i att göra saker likadant och sen nä något ändras få fungerar inte. Passade även på att låta Tim ligga och vila/passivitetsträna medan jag lekte lite med pappas hund Zingo. Det gick riktigt bra, Tim låg tyst och kikade trots att Zingo sprang en bit framför honom med en frisbee. Avslutade md att göra en platsliggning tillsammans med Zingo för att Tim skulle få störning av en hund han känner som är lockande. Det gick jättebra först tills Zingo gick upp, då var Tim på väg att resa sig men jag lyckades hejda honom. Passade då på att gå fram och lägga om Tim en kort stund och belöna när han låg fint.

Nåja, jag får fortsätta klura på belöningar, det är svårt eftersom Tim känner av min sinensstämning nåt otroligt och han påverkas mer än jag vill erkänna av att jag just nu är lite stressad.

Testar frisbee som belöning




Ställande med boll bakom


Tim får "varsågod" efter ställendet att ta bollen


Tim kollar på medan Zingo leker med frisbeen


Plastliggning (Tim till höger)




Vi har Zingo hos oss just nu och har haft sen igår em, det har varit väldigt lugnt. Dom orkar knappt busa i den här värmen utan ligger mest på balkongen och vilar. Gick en sväng med dem på kvällen till ett ställe där dom brukar få gå lösa och pyssla, jisses vad det hade växt igen...dom syntes knappt i grönskan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0