Jagad av Kor!!!

Som rubriken säger, idag blev Tim jagad av stingsliga kor...eller egentligan tror jag det var unghanar, heter det tjurar då, eller oxar? (jag är värdelös på sånt...jag kallar dom kor...) Iallafall så klarade vi oss oskadda både Tim och jag men otäckt var det. Jag och en kompis till mig samt Tim gick iväg på fm för att ha picknick i en mysig hage här i närheten, jag visste att det gick kor där men de brydde sig inte om mig när jag gick där själv sist så jag antog att de var fredliga. Fikat gick iallafall bra, vi satt på en upphöjning och åt smaskiga mackor, hade med köttbullar till Tim så han var nog rätt nöjd.

När vi skulle gå hemmåt såg vi korna och Tim satte sig lugnt på avstång och kikade på dem. Hade Tim i långlina för säkerhets skull eftersom det står att hundar skall hållas kopplade. Korna började röra sig lite och jag tänkte att de passerar oss väl men helt plötsligt får de toktyck och spinger och ställer sig runt mig och Tim i en cirkel och börjar fara och hoppa runt. Antar att de egentligen bara ville leka och busa med Tim men jissa om jag kände paniken komma krypandes! Jag vill inte leka med ett gäng studsande, sparkande kor! Snabbt kopplade jag lös Tim som märkte att det var allvar och tog ett skutt år sidan mot mig vilket gjorde att korna fick ännu mera fart. Jag märkte att dom struntade i mig så jag ville få bort Tim från mig så han inte skulle bli skadad för jag tänkte att jag kan inte pringa lika fort som honom och jag kommer väl alltid ut på nåt sätt. Valde att dirigera Tim in i skogen åt det håll korna inte stod och han var så duktig och sprang dit jag ville och korna i full fart efter, kallade då tillbaka Tim som sprang i en stor cirkel runt korna tillbaka till mig. Dirigerade ut honom framför mig och korna och därefter kommenderade jag Tim att springa bort till min kompis som stod kvar där vi hade fikat en lång bit bort i hagen. Tim sprang då dit och jag försökte bromsa korna som tack och lov gav sig efter att ha sprungit bort efter Tim en liten bit till. Tim satt snällt och väntade tills jag kom ikapp honom och min kompis så vi kunde gå ut ut hagen och hem. Jag är tacksam över att ha en vallhund i såna här lägen då han läser djuren bra och är snabb på att hinna ifrån dom, sen är jag förvånad över att det gick så bra att dirigera Tim i skarpt läge, men på nåt sätt tror jag han fattade att han behövde lyssna för att vi båda skulle klara oss oskadda.
 
Picknicken var iallafall trevlig, Tim och min kompis
image747

En bit till dig och en till mig....
image748

Timse sitter och kollar läget
image749

Tim sitter lugnt och kikar på korna
image750

Tim forfarande lugn (sista kortet jag tog precis innan jag insåg att korna var på väg på oss)
image751

Usch matte nu går vi ut från den här läskiga hagen....
image752

Förutom jakt av galna kor har dagen varit lugn, Tim sov sött efter att vi kom hem. Tror både han och jag var lite chockade....

Jag vill tacka alla Er som skrivit så snälla kommentarer i gårdagens inlägg, det värmer ska Ni veta! Jag tänker inte ge upp och jag älskar min hund över allt annat, men ibland bara rasar man när man får bakslag med jämna intervaller.... men idag fick jag mig en liten tankeställare om hur hiskeligt mycket jag älskar min hund, trodde verkligan korna skulle skada honom. Är tacksam över att vi klarade oss oskadda och Tim verkar inte nämnvärt påverkad av händelsen.


Kommentarer
Postat av: Sacco

Så mysigt ni ser ut att ha haft det, trots kossorna:) Vi träffade också på sådana igår, men de jagade oss inte som tur var...

2008-05-11 @ 23:15:08
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: Tessan och

Nej kor/tjurar eller vad det nog är...busar ej! Det kan vara förenat med livsfara att ha hund bland kor, dom gör just så ställer sig i ring och går emot. För några år sedan blev en hund illa tilltygad bortanför korpvallarna någonstans ( Tinnerö?)Så se upp med Timse vimse!!
Kramis

2008-05-11 @ 23:35:47
Postat av: Anna

Har galna kosjukan kommit till Linköping??!?! Just, det ja. Glömde att Mad Cow ligger på skrivbordet jämte mig, tätt intill a Braincell :)(http://www.giantmicrobes.com/us/products/madcow.html). Om Tim vågar får han gärna hälsa på honom nästa gång han hittar hit!

2008-05-12 @ 17:33:46
Postat av: Sigge

En liten lektion.
Det finns
KVIGOR = kor som ännu inte fått kalv
KOR = kvigor som fått kalv och blivit kor
TJURAR = okasterade hankossor som man ska hålla sej långt borta ifrån
STUTAR = kasterade tjurar, kan vara opåöitliga
Så finns det KVIGKALVAR och TJURKALVAR men de är små.
På bilden är det med största säkerhet stutar av köttdjursras,

2008-05-12 @ 20:32:09
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se
Postat av: Sigge

En liten lektion.
Det finns
KVIGOR = kor som ännu inte fått kalv
KOR = kvigor som fått kalv och blivit kor
TJURAR = okasterade hankossor som man ska hålla sej långt borta ifrån
STUTAR = kasterade tjurar, kan vara opåöitliga
Så finns det KVIGKALVAR och TJURKALVAR men de är små.
På bilden är det med största säkerhet stutar av köttdjursras,

2008-05-12 @ 20:32:30
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0