Ledsen och besviken på mig själv och min hund

Dagen började bra idag, pluggade på morgonen och satt sen ute och lunchande med en kompis. Tim var snäll och lugn och låg lös en hel del. På eftermiddagen blev det grillning hos min  far. Tim och pappas hund Zingo låg kopplade på tomten medan vi var där. Medan jag var inne i köket satt pappa och Jonas (min sambo) ute på tomten. Det passerar då en person med en mindre hund en bit ifrån och Zingo och Tim börjar skälla.  Tim blir helt rabiat, reser ragg, skäller och gormar. Tim lyckas kasta sig så att kopplet smäller av och rusar fram till den andra hunden. Tack och lov skadas inte den andra hunden och Jonas får tag i Tim. Men jag blir så less, känns som om det förtroende jag fått för Tim rasat. Han har ju knappt brytt sig om andra hundar under en lång period nu och så bli det så här :( Det värsta var ju att han kom lös och därigenom vann något med sitt beteende. Usch, jag måste få honom att inse att man ger fasiken i andra hundar, jag vägrar ha en hund som beter sig illa och härjar mot andra hundar. Jag vill kunna ha  Tim lös även om det är hundar nära, hur ska jag annars kunna träna på ett seriöst sätt? Jag vet snart inte vad jag ska ta till för att få honom att sluta med sitt beteende, de känns som vi hela tiden får bakslag så fort det börjar gå bättre....Usch va besviken jag är på att jag inte lyckas få ordning på detta. Det viktigaste målet när jag skaffade Tim som åtta veckors ulltuss var att han skulle fungera lös även om det kom andra hundar, nu är han tre år fyllda och jag har inte alls lyckats som jag tänkt mig. Men frågan är ju, vart ska man vända sig, vem kan hjälpa mig? Hur ska man få bukt med dessa utfall? Vad fasiken ska jag ta mig till? Bläää....

Kommentarer
Postat av: Tessan och

Vännen....vad jag tror är... först och främst DU SKA INTE VARA SÅ LEDSEN OCH BESVIKEN på din underbare Timsevimse!
2 hanhundar ligger i en trädgård och myser, ...en "inkräktare" är på väg mot DERAS tomt... HONOM SKA VI SKRÄMMA BORT, 2 hanhundar eggar varadra....vi tar honom!! I mina ögon inte helt ovanligt däremot ej trevligt...jag tycker du ska kontakta Anita som är väldigt duktig på just sånt här, tänk på hur hon jobbat med sin egen hund...
Kram gumman ni är så härliga, glöm ALDRIG det!

2008-05-10 @ 22:59:49
Postat av: Kicki

Hej !
För det första. Var inte besviken på din hund! han har bara gjort något som han tror är ok i hans hundhuvud. Hundar har inte vår förmåga till att känna besvikelser , eller att såra osv. Men visst kan det vara lätt att tro att de ibland bara jävlas med oss!
Att Tim gör utfall tror jag beror på osäkerhet, anfall är bästa försvar. Han litar inte riktigt på sin omgivning. Jag har sett detta hos honom mellan varven. Det går naturligtvis att träna till en viss del men hans beteende nu KAN också vara kopplat till smärtor. Gå till Anita eller varför inte till Eva Bergling-Peterson? Då får du honom utredd och jag tror Eva är bra på att se om det är smärtrelaterat.
Ge inte upp, för Tim är en härlig hund!
KRAM Kicki

2008-05-11 @ 07:33:39
URL: http://www.kickifohlin.blogg.se
Postat av: malte o snokens matte

vad tråkigt, förstår om du blev arg o besviken, det känns som om man inte kommit någonstans med sitt slit, men ge inte upp detta kanske får dig att ta kontakt med nån som kan hjälpa dig el tipsa dig vidare. tim ser ut o va en jätte go o charmig hund me massa positiva sidor o tänk så fint han följer dig annars när ni tränar, ja tror det finns massa hopp om timsingen! stort lycka till o deppa inte ihop nu!

2008-05-11 @ 09:27:20
Postat av: Sacco

Jag förstår precis hur du känner!! Kram Elisabeth

2008-05-11 @ 09:59:06
URL: http://www.bjorkmannarna.se
Postat av: Gunilla

Hej
Klart att man blir rädd och besviken när det blir så men det gäller ju att se framåt och försöka få Timse att känna sig säker i alla situationer. Han ska veta att du fixar alla situationer så han kan vara lugn. Förmodligen inte helt lätt. Själv haft en liten, liten Silkey terrier för länge sedan. Han flög på andra större hundar förmodligen för att han var skraj. Timsen skulle förmodligen bara skydda dig och sig mot eländiga inkräktare men klart det är ju inte OK det hade ju kunnat gå illa.

Det kommer att lösa sig!

Deppa inte ihop!
Sköt om dig
Gunilla

2008-05-11 @ 11:53:59
URL: http://orvegard.bloggagratis.se/
Postat av: molle

Lyssna på dessa inlägg ovan..
Och kom ihåg att du gör ett fantaskt jobb med din hund..

2008-05-11 @ 19:40:35
Postat av: Sigge

Kan bara hålla med all som skrivit en massa kloka saker ovanför detta.

2008-05-11 @ 20:35:23
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0