Stadspromenad/träning med instruktör

Idag kom Kicki, min snälla instruktör som jag tränar sök för och hämtade mig och Tim för en promenad inne i stan för att hon skulle kika på hur Tim och jag fungerar ihop i en miljö med många störningar. Det blev promenad både i parken och i innerstan, klättring på olika underlag/saker samt fika på torget. Jag använde mig av klicker och godis för att belöna Tim när han sökte kontakt, fungerade riktigt bra. vi fick till och med beröm av några människor vi mötte som tyckte Tim var så lugn och fin med bra kontakt....jättekul (men dom skulle bara veta hur han kan vara).

Vi mötte två hundar inne på en gågata men de reagerade Tim knappt på, antar att han hade för mycket att hålla koll på. I parken mötte vi ca 5 hundar av olika ras både på nära och längre håll. Måste säga att det gick över förväntan, Tim spände sig lite och reste lite ragg men han gick att jobba med och det gick att fånga hans intresse utan en massa stridigheter och stress, bara jag själv behåller mig lugn och tydlig. Himmel vad nyttigt det är att ha med någon som är observant och kollar hur man reagerar och handlar..."Anna nu tjatar du, va tyst...nu spänner du dig och skickar fel signaler...nu har du ändrat röstläge och stressar upp Tim"...osv osv.... det är så himla bra att bli påmind just i situationen och kunna handla därefter, speciellt när man ser skilnaden hos hunden. Tim reagerar ju väldigt mycket på mitt kroppspråk och jag har fått i läxa att använda/utnyttja kroppspråket mer och använda rösten mindre (sluta tjata!). Tim var helt slut när vi kom hem, vi som ska på kurs på bruks ikväll, får se vad han orkar.
Tack snälla Kicki för att du är så snäll och tar dig an mig och Tim, det är guld värt ska du veta!

Tim fick klättra på ett "konstverk" med lite läskigt underlag
image774

image775

Tim hittade en påse som han ville busa med
image776

Vattenpaus på ett fik
image777

Matte jag vill också smaka av ditt fika!
image778

Kommentarer
Postat av: molle

men vilken otroligt bra instruktör..

2008-05-15 @ 21:17:35
URL: http://bobmarley.bloggagratis.se
Postat av: kicki

Du var så duktig idag och detta kommer att gå hur bra som helst, och det behövdes ju inget plåster..hihi
KRAM instruktören Kicki

2008-05-15 @ 21:36:44
URL: http://www.kickifohlin.blogg.se
Postat av: malte o snoken

va duktig du va tim! lånar du ut den där kicki hon verkar vara jätteduktig hon kanske kan göra lite vettiga stadshundar av mina faxemaxar oxå....

2008-05-15 @ 21:48:58
Postat av: Cavvetjejerna

Vad nyttigt det är med miljöträning i stadsmiljö. Och vilken lyllos du är som kan ha instruktör med dig. Man blir ju riktigt avis.

2008-05-15 @ 22:05:36
URL: http://cavaliersajten.bloggagratis.se
Postat av: Tessan och

Jo då jag hörde allt hur duktiga ni varit...;)

Jag behöver stadsträna med Primo...man blir ju lite "lat" med sånt när 2:a hunden kommer in i huset....Acke har ju varit många gånger!

Vi syns?? När? det är ju inte sök på söndag...var det tisdagar? SUCK jag minns ju aldrig något;)Kramis på er!

2008-05-15 @ 22:54:07
Postat av: malte o snoki

vare nåt godis i den dära påsen..? vi bara undrar lite...

2008-05-16 @ 09:44:22
Postat av: Sacco

Visst är det nyttigt att någon med sig som ser vad man håller med och som talar om detför en också. Kul att det gick så bra!

2008-05-16 @ 22:18:20
URL: http://www.bjorkmannarna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0