Gårdagens lydnadskurs

Var på lydnadskurs med Tim igår igen, det gick väl sådär... vi började med en platsliggning där Tim ställde sig upp efter halva tiden så jag gick lite närmre och kommenderade om honom att ligga och sen låg han bra resterande del av tiden. Inte kul att han reser sig men jag är glad att han iallafall inte hittar på en massa dumheter och drar igång de andra hundarna utan att han ändå har fokus på mig. Tandvisning gick ok, Tim vred lite på huvudet bara men satt still. Efter det så fick alla göra ett moment i taget under kommendering medan vi andra kikade. Tim blev lite seg då det var en hel del väntan mellan varje moment eftersom vi var åtta stycken som körde, det är ju egentligen jättebra att han kan varva ner och ligga och slappa medan vi väntar men det var svårt att hinna väcka honom till alla moment. Linförigheten och inkallningen gick bra förutom att Tim satte sig lite snett men jag bråkar inte med honom utan han får göra det hans kropp klarar i sin egen takt. Jag fick mkt positiv feedback för hur jag själv rörde mig vid linförigheten, att jag hade bra tempo/svängar och koll på vart jag skulle så hunden hängde med så kändes bra. Läggandet gick inte alls och vid ställandet var Tim lite långt fram och trots en rejäl hjälp med handen på bringan blev det snett och dant, dock stod han fint förutom vid återgången då han flyttade sig i sidled. Det är ju just ställande/läggande under gång som är de moment som alltid har krånglat för mig och Tim, han har kunnat momenten klockrent förr men allt eftersom jag snurrar till det och inte litar på honom så funkar det inte alls. Om någon vill dela med sig av hur ni lärt in ställande/läggande så mottages det tacksamt!...känns som jag provat alla sätt och Tim utför momenten med andra men inte med mig så det har blivt en dum ond cirkel. Det jag känner mig mest kluven över är så att jag inte lär in samma fel med Ina nu framöver, vi har ju nyss börjat nosa på läggande under gång och hittils har det gått fint utan tvekan och dubbelkomandon från min sida men osäkerheten hos mig finns där och risken är att det krånglar till momentinlärningen hos henne med.

Lägger in ett par bilder som togs förra kurstillfället av Heléne Lindström










Kommentarer
Postat av: Therese & Fara

Erat fria följ är grymt snyggt :D Jag får ha det som målbild.



Nu har inte vi kommit så långt med varken ställande eller läggande. Men jag kör mycket att jag går baklänges och fångar tex. ställande i rörelse, och mycket belöning bakåt. Sedan kör vi stadga vid sidan av, och mycket omvänt lockande.



Ha en bra helg!

Therese på kursen, med den gapande schäfern ;)

2009-04-30 @ 12:55:58
URL: http://www.hundbiten.net
Postat av: Kasper

Jag har förstås inga råd att ge för JAG fattar ju ingenting av det där - är det kul? Borde jag försöka få min matte också att jobba så där?

Men att du Tim är jättefin, DET fattar jag i alla fall. Är mycket stolt över att vara som en miniatyr av dej.

Du vet, när det regnar på prästen så stänker det på klockaren, säger matte.

Jag fattar inget av det heller - tycker att mattar är ganska konstiga ibland!

Sympativiftningar och lite nosisar också! :-)

2009-04-30 @ 14:35:24
URL: http://www.belof.se
Postat av: lotta med Juni o Cola

SNYGGT:)Ha en underbar valborg:)

2009-04-30 @ 16:46:00
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Karin och Wilma

Låter som han har kunnat läggandet men att du har använt dubbelkommando eftersom du har tittat om han har lagt sig. Din lilla huvudknicks har blivit en signal.



Jag skulle börja om lite från början som ovan nämda kommentar. Kanske träna lite med honom framför dig, med snabba lägganden. Sen när ni vänder upp i position så kan du ta hjälp av någon annan som klickar när han lägger sig så att du inte behöver titta. Och då kanske ta bara ett steg och kommando "ligg" och sen öka antal steg i fria följet.



Jag tycker alltid problemet är att man inte vet var man har hunden, "har den lagt sig?" "hur fort lägger den sig?". Man måste nästan ha hjälp av någon som kan titta.

2009-04-30 @ 18:48:15
URL: http://karinochwilma.bloggagratis.se
Postat av: Jeanette

Hej,

vill önska dig och 4-benta en TREVLIG VALBORG!!! kram.

2009-04-30 @ 19:11:39
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Sigge Svamphund

Ha en riktigt trevlig valborg!!!

2009-04-30 @ 19:24:42
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0