Gårdagens träning

Igår träffade jag Sara och Linnea för lite träning igen. Upptäkte på morgonen att Ina börjat löpa så jag hade inte allt för stora förväntningar på träningen vilket stämmde rätt så bra, Ina ville mest leka och busa och nafsa efter bollen, äta mossa mm. Bitivs fick jag lite kontakt med henne och hon fick testa lite handtarget, annars blev det mest kontakkträning och lite hopp över mitt ben igen. Satt och försökte få henne och varva ner en längre stund, hon hade svårt att ta det lugnt utan låg och grejjade med annat, grävde i marken mm. Tyvärr sprang Ina bort till Ikaros och började tjafsa för att jag missat att sätta mig på kopplet, så hundarna härjade lite tills jag hojtade åt Sara att skvätta vatten på Ina vilket bet bra, hon backade av och sen verkade det lite som spänningarna hos henne släppte. Bara trist att Ina ska vara så påstridig mot andra hundar, hon behöver liksom inte gilla dom men hon behöver definitivt inte springa fram och härja...det gillar jag inte :(. Nåja, det blir till att jobba vidare på att hon ska kunna lita på att jag tar hand om andra hundar så hon inte behöver spänna sig och försvara sig men det är inte helt lätt jämt.

Sötisar, Linnea och Zumi myser.


Gospropparna Sara och Ikaros.


Kamphunden Ina...


öhhh undrar vad vi tränar här, fällning av matte kanske?




Hoppeliskutt!


Kolla det fanns ögonblick av lydnad och kontakt imellanåt ändå ;)




Vilopaus


(Bilderna på Ina är tagna av Linnea och Sara som vanligt, tack!)

På kvällen var det tävlingslydnadskurs igen med Tim, idag stod hoppet på schemat och eftersom Tim och jag var de ända som tränat momentet förr så fick vi visa momentet. Eftersom Tim inte ska hoppa en massa så bad jag dom sänka hindret rejält så han i princip bara kunde kliva över det och så fick han ta det en gång bara för att visa... dock hade inte Tim riktgt samma planer som mig, han tjuvstartade över hindret och sen försökte han hoppa det ett par gånger extra...lilla bushund! Tim var överlag fin och kontaktsökande idag och vi tränade lite fotgående som uppvärmning och sen ett läggande med kommendering medan de adra kikade..men det gick inte alls...jag vill gärna sakta in när jag ger kommandot så Tim går på mitt kroppsspråk och inte kommandot. Fick iallafall en del bra tips om hur vi kan träna och efter ett tag gick det lite bättre så nu har vi nog en plan. Dock har jag ju inte något fokus på att läggandet behövar vara så snabbt med Tim eftersom han inte ska slita ut sig utan bara han lägger sig på kommando i sin egen takt är jag nöjd. Det blev även två platsliggningar och Tim låg hela tiden så det var bra men  han var lite orolig idag och vred på huvudet, ville inte ha hakan i backen hela tiden men det viktigast var ju ändå att han låg kvar.

Kommentarer
Postat av: Sara

Vad kul att ni fick visa upp hopp på kursen. Det verkar som det är en bra kurs du går där man får mycket tips och hjälp.



Tack för igår det var som vanligt kul att träffas :)



Kram

2009-04-16 @ 11:45:53
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com
Postat av: Kasper

Undrar om jag skulle be matte att jag också får gå på kurs - verkar finnas många hundar att busa med där. Jag skulle säkert trivas. Skulle gärna träna lite också, "fälla matte" skulle jag nog klara. :)

2009-04-16 @ 13:48:05
URL: http://www.belof.se
Postat av: lotta med juniocola

jasså hon löper ina. hur tar tim det då..han fick väl flytta bort några dagar sist...eller blandar jag ihop?underbara kort..speciellt buskorten I LIKE;)

2009-04-16 @ 18:14:27
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Tessan och "pälsbollarna"

Ser att Ina kör "Acke och Primo" varianten på hopp och studs med en liggande matte;)

Ni ser ut att ha det riktigt mysigt när ni tränar...kul att ni träffats och trivs ihop!

Kramis...får se om vi dyker upp ngn tisdag....men kanske inte medans Ina löper:)

2009-04-16 @ 19:18:14
URL: http://lagottokrullisarna.bloggagratis.se
Postat av: Sigge Svamphund

Jaha, så Ina börjar lukta gott......

Hm, jag kanske ska komma?????

2009-04-16 @ 19:21:12
URL: http://svamphunden.bloggagratis.se
Postat av: Torsten

Jag gillar nog BUS-bilderna bäst....det är mina takter det! Är inte så duktig i nåt annat...än!

Kram till er!

2009-04-16 @ 21:36:17
URL: http://www.prinstorsten.bloggagratis.se
Postat av: Maja

Som vanlig:Helt herlige og morsomme bilder!;)Å trene hund er virkelig verdens herligste hobby-og livsstil!Ser ut som dere stor-koser dere alle sammen!:)

OG:Jeg er nok sikker på at du kommer til å konkurrere med Ina en dag-er egentlig veldig imponert over fremgangen til tross for hennes bakgrunn og ballast og det at du kun har hatt henne i 5mndr.! Jeg vet ærlig talt ikke hur det blir med meg og Marco; jeg har delvis lyst til å konkurrere i spor el søk i fremtiden (eller bruke han til noe "fornuftig"eks type redningshund-men det er jo langt frem i tid..)PÅ den andre siden er jeg ikke helt typisk konkurransemenneske-vet ikke om jeg her nerver til sånt, he he!For å gå tevlingslydnad -som jeg forstår du og Tim gjør-må du da ha alle grunnkursene?Og ang apporten:Marco tugger veldig-har du noen tips om hur man blir kvitt det?Metallapport?Hmmm! Ha en trivelig dag!

2009-04-16 @ 23:50:05
URL: http://majas-skriblerier.blogspot.com
Postat av: malte o snoki me matte

å vi ser på sån där träning med helt nya ögon! fällning av matte tycker vi är en ypperligen gren! den ska vi pröva! såg om inte annat både roligt o mysigt ut!

puss på er i vårsolen!!

2009-04-17 @ 11:39:48
Postat av: Josefine

mysiga bilder :)

2009-04-17 @ 11:56:22
URL: http://juisy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0