Ina är skendräktig....

Jaha, jag trodde att Ina skulle klara sig utan att bli skendräktig då hon nästintill varit som vanligt efter löpet men här om dagen såg jag att hon var lite svullen om tuttarna och nu går hon omkring här hemma och småpratar och piper utan att riktigt veta vad hon vill. Hon verkar även ha adopterat våran hankatt lite som "valp" då hon gärna vill pyssla och peta på honom...lite svårt eftersom jag inte kan "plocka bort" katten så som man kan med gosedjur och liknande. Det märks på Tim att han tycker Ina är lite konstig för han vill väldigt gärna nosa och puffa på Ina och undrar vad hon håller på med. Nu vet inte jag om Tims närvaro kan ha triggat Inas skendräktighet eller så, har ingen erfarenhet om hundar kan påverka varandra men jag kan ju inte låta bli att undra eftersom dom bor ihop.

Ute är Ina som vanligt i bemärkelsen att hon är pigg och glad om en lite lekfullare än vanligt, dock har hon väldigt selektiv hörsel och har ännu lättare att skälla på saker. Vi hade ju kurs idag men det gick inget vidare, Ina drog en hel del i kopplet och höll på att dra omkull mig ett par gånger så jag blev irriterad (fy på mig!) och orkade inte riktigt engagera mig i att jobba med henne konstant då jag inte tyckte jag fick något gensvar. Dock gjorde vi en inkallningsövning med en lös hund i taget där alla fick stå i en ring och kalla in hunden, det gick bra och Ina var duktig och sprang fint till alla människor (mycket bra för att stärka henne socialt) ända tills det var min tur och Ina hittade en pinne som hon promt skulle leka med...så rolig var matte..suck...kansfia! Vid fikat fick hon iallafall vara med, så himla nyttigt passivitetsträning för henne. Det märks att jag får sänka kraven på henne just nu, hon har fullt upp med sig själv och alla hormoner.

Ina med våran hankatt Anton som hon gärna vill ha nära sig just nu...


Han är min...bara min.....


På eftermiddagen när jag kom hem med Ina från kursen gick jag och pappa en promenad med Tim och Zingo och släppte dem så att dom fick busa och strosa runt lite. Är så bra eftersom dom leker så lugnt ihop och aldrig särskilt länge utan mest går och trosar ihop så då slipper jag bryta Tim utan han kan få gå omkring och ha det gott utan att han överanstränger höften/musklerna. Tim fick även träna lite positionsträning/stegförflyttningar inomhus förut och det gick faktiskt riktigt bra, han vill gärna gå lite för långt fram och hamnar då lätt snett men han fattar fort att det inte ger någon belöning och då håller han en mer nogrann position så det ska nog bli bra bara vi tränar på.

Tim försöker få igång Zingo och busa...


Vi kan tugga på samma pinne ihop....


Grabbarna pyssel är igång....

Kommentarer
Postat av: Marianne

Fin foton på hundarna och katten.

Skendräktiga tikar kan vara ganska jobbiga om man har otur. De lever lite i sin egen värld under tiden de tror att de ska bli mamma. Många matvägrar eller kanske får ökad aptit. Det snabbaste sättet att få dem ur skendräktighet utan mediciner är att ge dem mer motion. Och helst då på platser de inte besökt så ofta.

Ha det gott

2009-02-17 @ 21:54:29
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: lotta med juniocola

tänk vad konstigt vi har alltid haft tikar o sedan vi vart ihop jag o pake(typ 16)år har vi haft 7 stycken med dessa (hade 4 samtidigt under många år) och aldrig har nån blivit skendräktig!!det är väl lite konstigt?? Tycker man hör och läser på det ena o det andra stället just om det..ja, så jag har då inga tips, sorry;)hihi..stackars misse som blivit så poppis då haha:)

2009-02-17 @ 22:13:11
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Pia

Det måste vara sambon.............Ina har aldrig tidigare varit skendräktig....hoppas det snart går över.För är hon lika yr i bollen som när hon löper är det inte lätt...hennes bästa pose då är att sätta sig ned titta bort och gäspa litegrann..Märker inte ens att matte är i närheten och sa något..Lycka till! Hon eller du får komma på semester igen Det vet du !!! Kram Pia

2009-02-17 @ 23:20:40
Postat av: Kasper

Timsen, vad ser jag! Har din närvaro gjort Ina lite konstig? Kan jag förstå förstås, så stilig som du är så vill hon så klart att ni ska ha några valpar också. Önsketänkande, hehe? Eller har jag missuppfattat nåt?

Nosis på dig - och på Ina också om hon nu har tid för all kattpassning... :-)

2009-02-18 @ 00:01:27
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Torsten

Men lite gulligt är det ju med hund o katt tillsammans!

2009-02-18 @ 08:04:33
URL: http://www.prinstorsten.bloggagratis.se
Postat av: Åsa

Härliga bilder som vanligt! Det där med skendräktiga tikar kan ju vara lite jobbigt. Min gamla njuffetik fick till och med mjölk och hon släppte knappt kattstackarn i från sig. Hon blev helt hysterisk när katten for upp i äppelträdet, pep och gnällde! För hundvalpar ska ju inte vara i träden... hehe!

2009-02-18 @ 09:16:27
URL: http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se/
Postat av: Carolina & Latte

Oj, Tim! Nu har du och göra... Fast det kanske är tvärtom? Ina då... Voff, voff på dig! Jättefina bilder på er, och det syns att det bara är DIN katt, Ina! Puss på dej & Tim!



Och det gick superduperbra på agilitykursen, tack för alla era tassar som ni höll så hårt... Jag tror det hjälpte! Matte säger att jag är i toppform... Detta blir nog ett bra agilityår tror jag!



Kram, kram



//Latte

2009-02-18 @ 16:27:23
URL: http://www.latte.bloggagratis.se
Postat av: Gazton

Gaztons matte här: Stackars Ina och stackars misse! När våra tikar har varit skendräktiga fick dom hellre gå med en leksak och ha den som valp. Det gick ju bara några veckor så är ju tiken sig själv igen. Hellre ha en liten leksak som dom kan släpa runt med än att ha en helt knäpp tik.

2009-02-18 @ 18:17:18
URL: http://gaztons.wordpress.com/
Postat av: Sigge Svamphund

Jag tror att Ina drömmer om de snygga valpar hon skulle fått med Tim!

Men strongt av katten att ställa upp som bvalp

2009-02-18 @ 19:11:45
URL: http://www.geocites.com/siggesvamphund
Postat av: Elenor och Zidane

Visst finns det nackdelar med hanhundar, men skendräktighet och hormoner hos tikar verkar inte kul. Vet ju hur man själv kan känna sig....

Hoppas det går över snart.

2009-02-18 @ 22:08:47
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Tessan med "pälsbollarna"

Kan inte så mycket om tikar...men genom min uppfödare så fångar man upp lite;) Vet att tikar kan få väldiga problem med hormonerna som styr!! Dom kan bli rädda för saker dim aldrig reagerat på, mer utåtagerande, tjuriga, glömmer allt dom kan mm mm. Men jag har oxå fått höra att dom INTE ska få ha en massa "valpar" för det kan få dom väldigt "vaktiga" och vet att hundar som ÄLSKAR barn kan bita dom helt plötsligt för att dom vaktar sina "valpar".... Sen att om dom har "valpar" kan dom börja producera mjölk....och hur kul är det?

Men som alltid, DU kommer fixa detta!



Kramis från mig!

Postat av: Cavvetjejernas matte

Molly brukar få en liten släng av skendräktighet. Brukar räcka med att hon bäddar och river i korgen någon vecka. Någon gång har hon fått mjölk i ljuvren. Brukar minska på maten och motionera henne lite mera då.

Nu verkar det som hon hoppat över sitt löp den här gången vilket jag tackar för.

2009-02-18 @ 23:34:16
URL: http://www.cavaliersajten.bloggagratis.se
Postat av: malte o snokis me matte

å sötrara ina med lillkissen! matte jollrar hejvilt här o tycker ni är föööörtjuuusande!!

gör som vår bloggkompis Smilla´s "syster" gjorde när hon blev dräktig, hon adopterade ett par lovika vantar o uppfostrade dom som sina egna!!

2009-02-19 @ 11:05:25
URL: http://www.malteochsnoken.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0