Ina är trött idag....

...för hon har varit på kurs igen på frittfölj där vi går vardagslydnad. Ina var faktiskt jätteduktig idag, hon skällde mycket mindre än förra gången och hade bitvis fin kontakt med mig utan att dra i kopplet eller hoppa omkring. När det gäller henne måste jag tänka på att inte locka/tjata för mycket utan istället vänta ut henne och tajma belöningen rätt för att stärka henne i de beteenden jag vill ha...inte helt lätt eftersom jag gärna pratar lite för mycket när jag tränar hund men idag tycker jag ändå att jag skötte mig ganska "bra" om man nu får ge sig själv beröm nån gång... ;) Vi tränade iallafall kontakt av olika slag, inkallning, pratade om belöningar och variationer av dessa m m. När vi kom hem var Ina bra trött och hon har sovit mer eller mindre resterande del av dagen.

Togs inga bilder idag på kursen så det får bli en bild från i helgen ute på klubben


Tim har fått en lugn dag med lättare promenader och lite klickerträning då jag troligtvis ska ha med mig honom imorgon då jag ska vara "hästvakt" (fixa stallsysslorna) vilket innebär att vi promenerar till stallet och hem och då är det bra om han fått ta det lite lugnare idag eftersom det blir en ganska rejäl promenad sammanlagt imorgon även om vi tar det i hans takt. Vill ju inte överanstränga honom nu då han är så omusklad så då får man planera lite mer för att han ska må optimalt och jobbas lagom. Positivt är att han äter bra av den nya maten och verkar "mättare" av den samt har mindre avföring så jag hoppas på att det är ett tecken på att han tillgodogör sig den bättre, vi får väl se med tiden. Har även bytt glukosaminpreparat på honom till ett mer koncentrerat preparat som jag hört mycket gott om, dock tycker Tim att tabletterna smakar pest så det är lite trugande att få i dom men allt går med köttbullar :)

Matte envisas med att träna "haka i backe"....undrar om "haka på tass" är lika ok??


Jag fick en försenad födelsedagspresent av pappa och sambon idag, en videokamera!!, jippie :)  Jätteliten och smidig var den så nu kan jag roa mig med att filma alla tokigheter hundarna hittar på (och förhoppningsvis träning också...). Ska bara lära mig hur den fungerar, kanske bli att testa den lite imorgon på promenaden till stallet med Tim, får väl se om jag lyckas, ska bli skoj iallafall att kunna filma en del saker.

Nu väntar  sängen...jag blev nog lika trött som Ina av kursen idag...mycket att tänka på när man tränar med Ina eftersom hon är ganska olik Tim i vissa avseenden men ack så nyttigt att få tänka på olika sätt och hitta rätt träning/belöning mm för att nå fram.

Kommentarer
Postat av: Tessan med "pälsbollarna"

Du är sååå välkommen så!!



Kramis

Postat av: Kasper

Då får vi kanske se en och annan film här då, framöver! Jätteskoj!

2009-01-28 @ 00:35:37
URL: http://www.belof.se
Postat av: catrin o malte o snoki

pusselismack på alla nosar o näsor...vi har inte riktigt vaknat än o ligger mest o surar just nu men matte sammanfattar bloggen för oss...gäsp...

snoselipuss

2009-01-28 @ 10:30:43
Postat av: lotta, Juni o Cola

ja visst är det olika beroende på hund hur man skall träna. har även här 2 mycket olika damer..hoppas vi får se film snart, så vi får se er "in real":)

2009-01-28 @ 13:36:16
URL: http://www.juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Åsa

Åh vad härligt då blir det en massa filmer att kolla på här nu då!

2009-01-28 @ 17:21:03
URL: http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se/
Postat av: Sigge

Ser verkligen fram emot filmerna.

För resten så såg jag bra fynd på en av bilderna.

Alldeles övergiva koner. Perfelta att busa med

2009-01-28 @ 19:09:08
URL: http://www.geocites.com/siggesvamphund
Postat av: Frippe

Hej på er..

Matte och jag är bara inne på blixtvisit!!

Hon mådde bättre i går nu går det utför igen..

Ja,jag ska försöka med det..

Kramis på er

2009-01-29 @ 09:22:59
URL: http://frippe.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0