Tävlingslydnadskurs gång 2

Idag var jag på tävlingslydnadskurs med Tim igen. Vi började med koll av läxan, tandvisning och platsliggning vilket inte gick så bra idag, Tim reste sig på platsen så fort jag gått ifrån honom och stod där glatt viftandes på svansen.... vet inte om vädret kan ha gjort sitt till för det var blåsigt och kallt idag. Det positiva är att han iallafall inte verkar vilja gå till nån hund utan flyttar han sig så är det mot mig och inget annat, gäller bara att träna mer där han får lyckas för att få nån stadga i momentet framöver. Vi avslutade även med en plastliggning och då låg Tim hela tiden även om han första stunden var väldigt osäker och låg och kikade på allt runt ikring honom men jag ställde mig lite närmare honom och efter ett tag la han ner hakan i backen och låg stilla och fint resten av tiden så det blev ett bra avslut iallafall. Annars var det läggande under gång och linförighet/frittfölj på schemat idag där vi delades in i grupper. Som vanligt tvekar jag vid läggandet och kikar på Tim och gör en halvhalt trots att han lägger sig fint så jag måste verkligen jobba med mig själv. Vid fria följet kändes Tim riktigt fin bitvis, inget större fokus på de andra hundarna utan bra kontakt, attityd och glädje. Fick tipset att byta hand för belöning så jag har bollen i handen närmst honom eftersom Tim gärna tränger lite (typ "ostbågestil")...och vilken skillnad, att en sån liten detalj kan göra så mycket.... Kändes bra idag för jag tycker att jag bara mer och mer börjar lita på Tim lös bland andra hundar och vågar belöna även ifrån mig (ex kastar bollen) utan att vara rädd att Tim ska fara omkring. Det pratades en del om fokus på sin egen träning idag och att det är "jag och hunden" och inget annat och det stämmer ju så väl....Ju mer jag skiter i det runt ikring ju mer struntar ju Tim i det...han läser ju mig och mina reaktioner hela tiden så det gäller ju bara att verkligen hålla fokus på att det är jag och Tim som tränar och inte bli störd och nervös av allt runt ikring.

Tim fick gå lös och strosa både till kursen och hem då jag hade sällskap av Ivana och Snöboll och det fungerar riktigt bra tycker jag, båda hundarna sköter sig fint och är skapligt lugna utan att busa allt för mycket även om jag bitvis får påminna Tim om att det är lekförbud. Tim var bra trött när han kom hem och har sussat gott hela eftermiddagen.

Min lilla trollunge är värd sin vikt i guld!

Kommentarer
Postat av: lotta, Juni o Cola

men å, man får lite dåligt samvete, ni tränar o kursar hela tiden. jodå, våra tränar också lite...utanför på vägen typ...hoppas det blir sommar snart!!! å vad jag längtar då är det träningskvällar 2 gånger i veckan o man kan sitta där och njuta:)

2009-03-08 @ 19:34:48
URL: http://juniocola.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Tack så mycket för grattishälsningen! Har inte hunnit med bloggarna idag.

Fin bild på Tim.

Kram

2009-03-08 @ 20:19:26
Postat av: Cavvetjejernas matte

Asch... jag glömde ju skriva vem kommentaren var ifrån.

Kramis igen

2009-03-08 @ 20:20:55
Postat av: Åsa

Klart att han är värd sin vikt i guld! Han tycker likadant om sin matte skulle jag tro ;)

2009-03-09 @ 11:38:00
URL: http://ettlitetkatteri.bloggagratis.se/
Postat av: Tessan med "pälsbollarna"

Äntligen!Har inte kunnat komma in här på flera dagar!!!Kul att det går bra för er...har Acke i knät nu,så jag har lite svårt att skriva;)

Kram på er!!

Postat av: Anonym

Åhhh vilken härlig bild! Jag är så helt trött om dagarna nu sen jag börjat jobba att jag knappt läser eller skriver blogg längre alls... Gahhh! Massa kramar till er!!!!

2009-03-09 @ 20:14:21
Postat av: Frans med matte

Åhhh vilken härlig bild! Jag är så helt trött om dagarna nu sen jag börjat jobba att jag knappt läser eller skriver blogg längre alls... Gahhh! Massa kramar till er!!!!

2009-03-09 @ 20:15:12
Postat av: Sara

Jag tycker det låter som en väldigt lyckad kursdag. Med tanke på hur duktig du är så kommer platsliggandet snart vara perfekt.



Vi ses imorgon. Jag kommer ta med mig Ikaros för Ozzy är panik dålig i magen. Så han får spendera sin födelsedag hemma med husse.



Kram

2009-03-09 @ 20:57:23
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0