Helgkurs i specialsök

Helgen som varit har spenderats ihop med Tim då vi gått en kurs via Anitas hundsport i specialsök som aktivering med Johan Gullberg och Ann-Len Olofsson från Gävleborgs hundtjänst. Måste nog erkänna att jag aldrig gått en så bra kurs!, inte bara för att specialsök är något helt nytt för mig och Tim utan även för alla tankar runt omkring. Det blev otroligt många aha upplevelser, en hel del bekräftande av mina egna tankar kring inlärning/belöningar och en jäkla massa nya tankar och frågetäcken… otroligt uppfriskande med en instruktör som verkligen säger vad han tycker och vågar få en att verkligen tänka och vrida och vända på saker och ting. Vi använde oss av nyponte som ämne och det var riktigt roligt att se hur olika hundarna jobbade och vilka problem som kan uppkomma redan i början av inlärningen för att ens få hunden intresserad av ämnet.

här sniffar Tim på pads, två "rena" och en nypontesdoftande


sniff, sniff....


Filmer nedan på Tim specialsök, dom ger kanske inte så mycket att kika på för de som inte var där då det är ett sånt litet axplock och inte allt runt omkring.

Lördagen, två rena pads och en smutsig (nyponthesdoftande) ligger under plankorna.

Förvirrad filmstjärna ;)


förvirrad matte med dålig tajming men riktigt duktig hund bitvis...
 

Söndagens övning med pads under krukorna både rena + smutisga (nypontedoftande) samt bara rena.... här syns att Tim inte reagerar så mkt på mitt beröm...
 
 

Jag är otroligt tacksam att jag fick möjlighet att gå kursen…Dock gjorde jag som vanligt bort mig då jag mer eller mindre bröt ihop av frustration på söndagen mot slutet av kursen och satt med tårar i ögonen inför allihopa samtidigt som jag inte kunde sluta fråga och försöka förstå… inte pga Tim eller kursen i sig utan pga att jag var besviken på mig själv då jag fick en sån tydlig bekräftelse på min och Tims belöningsproblematik. Jag har ju under senaste tiden märkt att Tim allt mer tappat det lilla föremålsintresse han har, från att ha rusat ut vid ex uppletande till att inte vilja gå ut alls. Jag har även märkt att jag successivt den senaste tiden börjat få allt svårare att belöna Tim på ett bra sätt utan att jag vet vad som hänt riktigt då jag tycker att jag agerar på samma sätt som förut… men från att få honom att tända till ordentligt vid belöning till att se hur han på kursen i söndags gjorde en lugnande signal och mest såg rädd ut när jag försökte belöna gjorde liksom att bägaren rann över… Jag blev så frustrerad för Tim var så otroligt duktig och jobbade så fint trots att allt var nytt (och det var en höglöpande tik med på kursen) så jag ville verkligen ge honom extra beröm men utan att nå fram. Känns liksom jäkligt jobbigt att inse att man efter 4 år ihop med sin hund inte ens når fram med det man tror ska uppfattas som belöning/positivt för hunden.

En typisk bild från kursen där det tydligt syns att Tim inte uppskattar mitt beröm eller att kampa med den nypondoftande handsken..... matte du är konstig och läskig...


Problemet är att jag alltid sett det som att jag kunnat peppa Tim och att vi haft en bra belöning med ett skapligt föremålsintresse hos Tim och det har vi nog kanske haft en gång i tiden men genom mitt klaniga agerande och min okunskap att läsa hund har jag lyckats förstöra det. Detta gör ju tyvärr att jag är rädd att även förstöra Inas föremålsintresse och därför tvekar jag i hur jag ska agera. För tillfället känns det som att jag inte kan vare sig leka, dra igång eller belöna någon av mina hundar…Men samtidigt som jag precis efter kursen kände mig mentalt som en urvriden disktrasa så känner jag att nu när jag fått börja sortera i skallen lite så känner jag det där jäklar anammat komma… jag SKA lära mig att leka med mina hundar, jag SKA få till ett sätt att belöna som verkligen fyller sitt syfte… på nåt jäkla sätt ska det gå! Så TACK för en kurs som inte bara gav en inblick i specialsök utan även en rejäl tankeställare och till viss del nya infallsvinkla på sådant jag grubblat på ett bra tag!

 

 


Kommentarer
Postat av: Jeanette

Herregud, du "sågar" inte dig själv utan tar fram stora "sågmaskinen":-)Låter som en KANON kurs!!! Det klart att du KAN!!! Var inte så hård mot dig själv. Tycker du verkar ha en fin relation till dina hundar och tvärtemot oss lever de i nuet och analyserar inte allt;-) (känner igen mig själv..) Så nya tag! Härligt med en kurs som ger en ny inspiration:-) Kramar

2009-11-03 @ 07:36:46
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Gunilla o Tindra

En riktigt bra kurs tydligen. Känner igen dina känslor. Man ger och tar och jobbar så mycket med sina hundar, så mycket tankar och känslor och man vill så mycket. Så ibland känner man sig helt värdelös! Är nog bara naturligt att det svämmar över ibland. Du är så duktig och ambitiös med dina hundar så kom igen, Anna.

2009-11-03 @ 09:21:19
Postat av: pillan

men hoppsan ...

snacka om att nervärdera sig själv !!

Alla hundar gillar ju som sagt inte samma sak , och kanske din Tim vill ha en lugnare belöning , än lek och kamp ..kanske bara ett bra eller en klapp och en gobit ...han har kanske fått ont någon gång vid din belöning (( i höfterna ))och förknippar din lek och kamp med den händelsen ..

nu har ju inte jag sett honom , men du kan ju alltid prova en lugnare belöningsmetod ..



men det löser sig nog...ge inte upp!!

kram och lycka till

2009-11-03 @ 19:30:42
URL: http://www.pillans.se
Postat av: Kasper

Vi tycker att du är en toppenmatte, men ibland kanske belöningen blir lite för mycket? Jag gillar väldigt bra när matte säger just "bra" med extra snäll röst, och kanske ger mig en liten klapp också.

Däremot tycker jag att det är JAG som ska bestämma när vi ska kampa med någon grej. Tycker att om hon vill leka med nån repknut eller så så kan hon väl göra det själv.

Kanske vi är liiite lika på den punkten, jag och Timsen?

Än en gång - du är en toppenmatte, fattaruväl!!!

Alla kan väl inte vara på topp alltid, heller!!

2009-11-03 @ 22:16:20
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Cavvetjejernas matte

Tycker du har en jättefin kontakt med båda dina hundar! Och ni gör så mycket kul saker ihop. Kursen verkade ju jättetrevlig.

Kul med filmerna!

Kram

2009-11-03 @ 22:32:32
URL: http://www.cavaliersajten.bloggplatsen.se
Postat av: Bella med flock

Härlig kurs ni verkar ha hittat!

Ska nog själv gå kurs i luktdiskriminering i januari förutom alla andra kurser man hoppar på :) Är ofta inne och kollar på din blogg, otroligt vackra bilder och du verkar ha ett sunt hundtänk och relation med dina hundar. Här hos oss finns det en kurs som heter "lördag hela veckan" som bara handlar om belöningar och dess variation! Hur skoj som helst :) Hoppas allt löser sig, följer er på bloggen! Kram, Bella med flock (vi kanske ses på stora sthlm?)

2009-11-04 @ 01:35:28
URL: http://www.vitherdehund.nu
Postat av: Marianne

De flesta kurser lär en något nytt. Och mycket av det nya har man nytta av. Men alla hundar kan behandlas på ett och samma sätt.

Du är inte ensam om att ha en hund som tycker det är lite pest då matte ska belöna med lek. En av mina små sheltie bara avskyr och kryper ihop lite då jag ska leka med henne som belöning. Så jag har helt enkelt slutat med leken och ger henne en godbit och säger duktig tjej utan några överdrivna kroppsrörelser. För sheltietiken är godis det bästa, medans mina stora Berner vill leka istället. Jag tror inte du gör något fel och ska inte vara ledsen över att lek som belöning inte fungerar på Tim.

Lycka till

kram

2009-11-04 @ 21:07:29
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: malte o snokas

hej söta du o alla fyrfota,

va frustrerande för dig, hoppas ni kommer på nån bra lösning. Det är otroligt vilket engagemang du har i dina hundar, helt otroligt! du lägger ner själ o hjärta! stor varm kram till dig för det!

baconost till sötnosarna

2009-11-08 @ 19:13:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0