Glad Timse och stressad Ina

Idag har det varit en jobbledig dag så förmiddagen spenderades med Tim som hade en simtid på Norsholms hundrehab. Vi började med att väga Tim, han har gått ner ytterligare och ligger nu på 40,5kg så nu ska han nog snart inte gå ner så mycket mer.... vill ju ändå att han får behålla muskler och inte bli för tunn och tanig, trots allt är det ju en stor kille. Tim var i alla fall glad och nöjd att få simma och verkar inte ha några problem med vatten även om han var lite plaskig och simmade dåligt första minuten innan han kom in i vanliga simtakten igen. Han fick simma 4+4+3 minuter och kändes fin efteråt.

En liten film på dagens simmande...


Väl hemma från simmet så slängde jag i mig lite lunch innan jag tog med Ina till valla och mötte upp Sara och Linnea för lite umgänge och träning.

Dagens träningsällskap, Sara och Ozzy


Linnea och Zumi


Ina var ganska lugn först men taggade igång väldigt och ville bara busa runt så det blev inte speciellt seriös träning för vår del, något frittfölj och halvtaskiga ställanden innan jag gav upp.... Nyttigt och inte helt lätt att bara sitta ner ett tag och bara vara.


(foto Linnea)

Efter ett tag var planen att köra uppletande en i taget och Ina fick sitta uppbunden medan de andra körde vilket inte var det optimala för min skällmaja som lätt triggar :( Själva uppletandet tyckte jag ändå gick skapligt med tanke på förutsättningarna då vi inte gjort uppletande sen i höstas. Tre föremål i rutan och Ina letade med bra fokus även om hon var lite väl taggad och förutom lite dåliga avlämningar och något omskick när hon latjade runt för mycket så tycker jag hon skötte det bra.

Mycket att hålla reda på innan man kan börja.... (foto Linnea)


Ina väntar på att få köra igång (foto Linnea)


Fullt ös medvetslös... Glad Ina har hittat sin leksak som var första föremålet (foto Sara)


Duktig tjej avlämnar föremål nr 2, en strumpa, i utbyte mot lite kamp... (Foto Linnea)


På väg in med sista föremålet, då vi lånade Ozzys leksak (Foto Sara)


Tyvärr blev Ina väldigt stressad mot slutet och på hemvägen var hon nästan lika stressad som jag minns henne när jag just tagit över henne, hon hässjade och var så uppe i varv så jag tyckte synd om henne. Provade att släppa henne på ett fält för att hon skulle få rasa av sig utan krav då det inte fanns något intressant där (vi var helt ensamma utan några intressanta saker i omgivningen) men Ina började valla och spåra runt mig nästan maniskt så jag fick gå in och bryta henne ganska omgående och koppla upp henne. Resten av hemvägen gick inte alls bra, Ina bar på väldigt mycket inåtvänd stress och gjorde även ett utfall mot en joggare, trist! Satte mig och höll om henne ett tag och då lugnade hon sig lite, vet inte riktigt varför hon var så stressad idag, lilla gumman! Visst kanske jag kan ha påverkat henne lite då jag blev ganska uppgiven när jag inte nådde fram till henne men samtidigt kändes hon blockerad på ett sätt som hon inte gjort på väldigt länge.

Väl hemma däckade Ina och nu känns hon bättre, mer med och nästan som vanligt. Har kollat igenom henne men hon verkar inte ha ont, jag hoppas på att hon bara hade en dålig dag. Kanske blev hon skrämd när hon var ensam hemma medan vi simmade Tim och det satt i, eller så var det något annat.... svårt att veta men skönt att det verkar ha släppt nu. Just stress är ett himla gissel, Ina har ju en låg stresströskel och det är något jag jobbar på ideligen, ibland med bra resultat och ibland med sämre.... Vissa dagar är man ju tyvärr själv inte lika alert och tydlig i sitt hanterande även om man önskar att man vore.


Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Gillar Tims stil i bassängen... lite sött tar han sig en slurk vatten då och då;-) Tråkigt att Ina inte var sig själv... Er incident förra veckan kanske var mest stressande för henne. Hoppas att det bara var tillfälligt. Ina är ju = GLÄDJE:-) Kram ifrån oss

2010-04-07 @ 21:23:03
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Kasper

Åh, va härligt det sr ut med Tim i vattnet! Och med MINA mått mätt så är ju Ina super... ;)

(Vad matte har att säga om just mina mått, det lämnar jag därhän...)

Härligt att se att ni är "tillbaks på banan" igen!

Massa gladaste svansvift från mej!!!

2010-04-07 @ 21:49:13
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Torsten

Kul att se Tim simma på, utan några större men!

Ser härligt ut att kunna sitta i gräset (visserligen inte grönt än, men ändå)!

Kram på er!

2010-04-08 @ 08:36:22
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Eleni (Tidus matte)

Det där med stress känner jag minsann igen, min lillpilt är också en känslornas konung. Personligen tycker jag att det är det mest utmanande av hundens alla tillstånd, just pga tendensen att stänga av. Men också en möjlighetens källa till att alltid försöka igen. Tack och lov har min lille herre fått lugn och ro efter att vi kastrerat honom.

Härlig filmsnutt föresten :)Roligt och få se snygghunden i "lugnare vatten" :)Keep up the good work!



2010-04-08 @ 11:43:19
URL: http://www.tidus.bloggagratis.se
Postat av: Åsa

Vad duktigt Tim simmar! Bilderna på Ina ser jättebra ut, det kanske är så att du ställer lite för höga krav på dig själv?

Kramis

Postat av: Matilda

Vilka fina bilder på Er!

2010-04-08 @ 17:08:19
URL: http://www.goldenliv.com
Postat av: Johanna & Max

Vad trist att hon blev stressad, hon hade säkert bara en dåliga dag. Det är säkert bättre imorgon :).

2010-04-08 @ 21:44:09
URL: http://jareback.com
Postat av: Nina & Jackie

Jobbar oxå oregelbundet, så man får passa på när tid ges =P



Tråkigt med D-höft, o ännu tråkigare att den strular och känns.. mammas schäfer har c eller d höfter (bra minne!), men än så länge är han obekymrad och har inte besvär. Det är väl olika det där antar jag, rottisen som vann ras-sm har dubbel-D höfter och inga problem alls..

Jackie har B resp C höft, o jag hoppas att hon inte får några bekymmer framöver, men för säkerhetsskull så försöker vi ta det lite lugnt med påfrestande övningar. Ska röntga om nästa år för att se om de ser bättre ut, så det här året ska ägnas åt muskelbygge hade jag tänkt =P



Ha en bra helg!

2010-04-08 @ 22:49:17
URL: http://ninavarblane.blogspot.com
Postat av: Marianne

Tim ser ut att trivas i vattnet. Hundarna är som vi, de har både bra och dåliga dagar. Fina foton

Ha det gott

2010-04-08 @ 23:49:45
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Susanne o Pebbels

Vilken superfin bild på er två (den som Linnea tagit). Den skulle jag sätta upp på väggen om jag var du!

2010-04-09 @ 17:35:12
URL: http://hundtraningen.blogspot.com
Postat av: Elisabeth och Sacco

Aha, är det så där det ska se ut när man simtränar:)

Vi har en bit kvar...

Drygt 40 kg, wow, stor kille!

Önskar er Glad Påsk i efterhand och en skön vår!

2010-04-09 @ 23:47:13
URL: http://sacco.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0