Skogsaktivering och skön promenad

Idag har Jeanette fått stå ut med mig nästan hela dagen... det började med att jag tog med Ina och följde med Jeanette och hennes damer för lite uppletande och spår. Tyvärr gick det inte riktigt som jag tänkt mig idag, Ina var aldeles för ouppvärmd (läs orastad) inför upletandet så hon stissade mest omkring och efter det eskalerade både min och Inas stressnivå då jag kände mig otillräcklig som hundförare eftersom jag inte kan hantera Inas stress och bryta henne så som jag skulle vilja. Till råga på det hade jag lagt spåren i rätt taskig terräng så dom blev korta och knepiga så spårupptagen gick inte alls bra, dock spårar Ina bra när hon väl får fäste men idag gav jag henne helt enkelt inte rätt förutsättningar. Det gick bättre för Jeanettes hundar, speciellt Sly imponerade på mig då hon som relativt orutinerad gjorde en kalasfin insats i spåren, härligt och se!

Ina har hittat spårslutet och får gottis...


Enya har hitatt sitt spårslut


Sly spårar


Efter spårandet blev det fika och jag visade tyvärr inte min bästa sida då jag var väldigt låg och riktigt tjurig då jag bitivs känner mig så otroligt otillräcklig som hundägare... jag vill ge mina hundar så otroligt mycket men ibland hinner jag inte med det jag vill och jag känner att jag kör fast och då kommer det dåliga samvetet smygande... Jag önskar ibland att jag inte var så mycket känslomänniska utan kunde släppa saker lättare men ofta rinner det över hos mig då mina hundar verkligen är det käraste jag har trots att jag ofta klagar över både det ena och det andra... i grund och botten är det ju mina egna brister jag har svårt att hantera, inte hundarnas....

Nåja, efter att ha spytt ur mig en hel del så kom Jeanette med den brilljanta iden att åka hem till mig för att sen ta en gemensam promenad så att även Tim kunde få följa med och få lite aktivering. Ett mycket bra förslag och vi tog en långpromenad utåt tinnerö med alla hundar. Ina fick gå kopplad och Tim gick mestadels lös och likaså Jeanettes tjejer. Tycker alla hundar skötte sig mycket bra och trots att Enya nu löpte så var Tim lugn och skötsam och gick fint nära mig, han är verkligen en klippa för det mesta :) Även Ina gick lugnt och behagligt i koppel nästan hela promenaden förutom när Sly och Enya lekte då Ina blev lite frustrerad över att inte få springa men det kan jag förstå. Dock väldigt nyttigt för henne att ta det lugnt trots störningar runt henne.

Timsegubben oftast go och glad :)




Kvällen här hemma har varit lugn, skönt när båda hundarna är aktiverade och nöjda så man kan göra annat och ta det lite lugnt med gott samvete.

Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya.

TACK för idag vännen:-) Vi lägger upp det lite annorlunda nästa gång så kommer det bli kanoners i spårskogen:-) Kram

2010-04-26 @ 21:15:20
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Åsa

Låter som ett härligt sätt att tillbringa dagen på! Vi har haft första riktiga sommardagen här idag tror jag. Det är alldeles varmt ute ännu.

Postat av: Elenor och Zidane

Ja, det där samvetet ja...men jag brukar tänka att våra hundar har det så otroligt bra jämfört med många andra. Dina hundar går det verkligen ingen nöd på och träningar går åt pipsvängen ibland och nästa gång går det super. Jag vet... Kram

2010-04-26 @ 22:30:38
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Sara

Tråkigt att inte riktigt funkade idag men med stöd från sina vänner blir det lättare att se det ljusa i tillvaron. Förlåt igen för att jag ställde in idag men kul att se att du fick en härlig hunddag ändå. Vi får boka in något nästa vecka om du kan då. Kram!!

2010-04-26 @ 22:31:18
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com/
Postat av: Kasper

JAG är säker på att både Ina och Tim tycker att dom har världens bästa matte. ÄVEN när hon tycker att dom ska göra sånt som dom inte riktigt fattar varför! Jag är ju hund själv, så jag utnämner mig härmed till expert!

Jag vet att vi älskar våra mattar. Och visst är det väl det som är allra viktigast? Det tror i alla fall jag. Och jag är som sagt expert... ;)



Lite nosgos på dej, matten! Och hälsa både Timsen och Ina.

2010-04-26 @ 23:36:28
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Nina & Jackie

Äsch då, på ett eller annat sätt brukar man få ihop lite samåkning så att alla kommer ut till skogen! Vore hur som helst jätteroligt!



annars är det bara att börja plugga till körkortet, det ger en massa frihet om inte annat (som är rätt så bra när man har aktiva hundar som, precis som matte, tycker att det är roligt att åka runt till olika ställen) =D



2010-04-27 @ 22:07:34
URL: http://ninavarblane.blogspot.com
Postat av: Torsten

Ha inte så höga krav på dej själv....:)

Vilka fina bilder!

Kram på er!

2010-04-28 @ 08:17:24
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Cavvetjejernas matte

Å vad du är duktig på att aktivera dina hundar! Spår är ju såå nyttigt för våra vovvar.

Vi har varit i Stockholm 5 dgr nu. Dock utan utan hundar denna gång. Har flyttat min far till ett äldreboende och då fanns ingen möjlighet att låta hundarna vara med.

Helt underbara bilder på Tim! Han är så vacker!

Kram

2010-04-28 @ 10:19:46
URL: http://www.cavaliersajten.bloggplatsen.se
Postat av: Susanne o Pebbels

Jag är supersugen på att börja spår med Pebbels. Det verkar så himla kul!

2010-04-28 @ 11:06:33
URL: http://hundtraningen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0