Att glädjas åt det positiva istället för att halka ner i det negativa....

Idag tog jag med mig hundarna till samträning borta på OG plan, var riktigt pepp efter att inte ha tränat något seriöst senaste veckan, speciellt med Tim som fått vila sen vår freestyledebut. Om jag ska vara ärlig så gick träningen faktiskt ganska bra, Tim kändes glad vilket var det viktigaste för mig och Ina bjöd på ett par fina apporteringar utifrån våra förutsättningar men samtidigt kan jag inte riktigt känna mig nöjd.... Det känns lite som att jag står och stampar och hela tiden ramlar tillbaka i att jämföra mig med vad andra kan, hur långt dom kommit och jag kan inte riktigt skaka av mig tanken av att jag inte klarar av att ta tillvara mina hundars potential.

Till råga på allt så drog Tim iväg till en hund idag under träningen, en rottis som spände lite.... jag var helt oförberedd och rusade dit och fick undan Tim. Jag tror aldrig dom vidrörde varandra utan stod och gruffade/mätte men ändå.... jag blev så besviken på mig, på min brist av kontroll och tyvärr fick även mitt förtroende för Tim sig en törn... Jag kände mig bara så ledsen och hivade in Tim i bilen innan jag gick och talade med människan och bad om ursäkt. Nu verkar det inte vara någon större skada skedd men jag som har lätt att överanalysera situationer och lätt ältar misslyckanden känner mig ju ännu mindre lyckad.... Jag vill ju vara en bra och stabil grund för mina hundar, tyvärr är det inte alltid så lätt och dagens incident visade ju att jag misslyckades totalt för stunden :(

Jag hade egentligen bara tänkt blogga om det positiva i träningen idag och inte all runt omkring men det är som vanligt så att jag fastnar i allt tänk runt omkring.... Att det ska vara så jäkla svårt att faktiskt kunna se saker lite mer sakligt och inte älta ihjäl allt som händer.... Jag önskar att jag kunde ta med mig det som hundarna faktiskt gjorde bra och inte gotta ner mig i det dåliga... lära mig leva i nuet lite mer och faktiskt se dom framsteg som sker. Problemet är att det är så lätt att jämföra ens framsteg med andras vilket gör att det som kanske är stort för oss blir en liten skitsak om man kolla på alla duktiga ekipage runt omkring.

En film blir det dock från dagen där jag ska försöka få med mig det positiva i att Ina faktiskt höll finfin fart med apporten mot slutet och att hon känns pigg och positiv. För Tims del är jag glad att han kändes positiv, inte låg och att han försökte sig på olika beteenden trots att jag bad honom tänka till lite idag..... ser säkert rörigt ut för en annan men viktigast för mig är att behålla känslan av att han vill och är positiv även när han inte riktigt förstår vad matte vill.


Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Halloj! Tack för idag, riktiga spårstjärnor allesammans:-) Vi har alla stunder då man tycker det "står still" i utvecklingen men sedan brukar komma en period då det händer desto mer:-) Du ska inte vara så hård mot dig själv, du har två fantastiska hundar (tack vare dig)... Släpp kraven lite och njut av dina duktiga, härliga 4-benta sköningar! Kram

2010-08-31 @ 14:44:47
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Kaspers matte

Det där med krav är inte lätt, oavsett om man ställer dem på sig själv eller på andra. Gäller både hundar och människor, tror jag.

Du har underbara hundar! Klart att dom är "personligheter" också, och det är ju du med.

Jsg kan inte hjälpa att jag tänker att huvudsaken är att ni älskar varandra och att ni trivs ihop.

Klart det var lite synd att Timsen drog iväg till rottisen, men sånt händer ju. 100-procentig koll kan väl ingen ha, alltid? Inte ens på sig själv. Och det gick ju bra.



Min tanke är att du möjligen ställer alltför höga krav. Samtidigt tänker jag att jag tämligen säkert ställer för låga, BÅDE på Kasper och på mig själv! Jag får väl skylla på en alltför låg ambitionsnivå, men vi trivs med den, så därför är den antagligen lagom för just oss.

Anna, du är en utmärkt matte, och du har härliga hundar. Njut av det!

2010-09-01 @ 02:08:44
URL: http://www.belof.se/
Postat av: Torsten

Du är en bra bit på väg med dina insikter....Du ska se att du snart kanske kan tänka lite annorlunda på dina höga krav och kanske glädjas lite mer åt det som är positivt...istället för tvärtom! :)

Ha det bra!

2010-09-01 @ 08:10:42
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Gunbritt med hela flocken

Håller med övriga...Tycker du är sååå duktig med dina hundar ;) Dom får jobba med huvudet och blir motionerade, Vill vara dig till lags för det mesta... Klart det ÄR frustrerande när det blir bakslag!!! Men det är levande individer vi jobbar med med egna ideer ibland ;) Det är ju det som gör allt sååå Roligt, intressant och alldeles oförutsägbart ;) Till och med den lydigaste hunden kan få spel, hitta på saker, inte lyssna osv.

Det är "bara" att ta nya tag!!! Och inte falla i fällan att älta misstagen om och om igen...Lär av dom och gå vidare...Du älskar dina hundar och ni har ett underbart samspel Gläd dig åt det medan du tränar och finslipar eller lär in nytt!!!



Tänkte ta en tur till Mjölby brukshundklubb för att kolla läget innan MH-t... Tar med mig Alyza... Funderar på söndag denna vecka eller nån dag i nästa vecka...Möter upp Gun (Otiz matte) där...



Är du hemma så kan jag kanske titta förbi på hemvägen???? Vi kan väl höras!!!



Kram Gunbritt



2010-09-01 @ 12:42:50
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Gunbritt med hela flocken

Ps. Kan inte se filmen...Musiken är tydligen ej tillåten att använda ;)

Ds

2010-09-01 @ 12:44:00
URL: http://www.belgarhuset.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0