Speedade hundar ;)

Blir en lite rörig blogg idag, orkar inte skriva så himla mycket... tankarna är desto fler ;)

Igår var min enda jobblediga dag för veckan och vad passar bättre än att ägna sig lite åt hundarna då. Träffade Jeanette ute vid HU på kvällen för lite hundträning, hade med båda vovvarna och det gick väl sisodär... Ina var övertaggad och vi fick en hel del strul och utan att gå in på för mycket detaljer inser jag att vi har en del att jobba på.

- Jag måste lära mig hantera hennes aksivitetsnivå! Även när hon är supertaggad, måste helt enkelt hitta strategier för att få till bra träning även då och hitta ett sätt att få henne att lägga energin på rätt saker.

- Jag måste ta tag i vår konkurrensproblematik igen, ett tag tyckte jag det var bättre men nu känns det som vi börjar hamna i fel träsk igen :( SUCK!

Jag måste på nåt sätt få till våra belöningar bättre för om vi ska komma frammåt tror jag att vi framöver kommer ha ett behov av bra externa belöningar samt att kunna belöna på avstånd med annat än godis (typ kasta boll när hon är  i rutan, på targeten mm) Ofta klarar vi oss med godis och kamp men just på långa avstånd är det svårt då jag inte hinner in och kampa med henne och godis är inte alltid tillräckligt motiverande för att få henne att "ge sitt yttersta" Kanske får det bli vinterns stora projekt? Synd bara att jag inte riktigt vet hur jag ska gå vidare... skulle behöva gå för nån instruktör tror jag vad gäller belöningsbiten då vi kör fast men det gäller att hitta någon som man tycker är bra (och som hjälper MIG... inte bara visar och riktar energin på Ina, då problemen ligger hos mig som hundförare!)

Skulle kunna skriva en hel roman om det här med belöningar och framförallt Inas och min konkurrensproblematik men jag orkar inte riktigt sätta ord på det... jag grubblar desto mer själv och hoppas att jag någon gång lär mig tillräckligt mycket hund för att hitta ett sätt som passar oss.... det låter så lätt när man läser olika böcker mm men för mig är det inte så lätt i praktiken.... försöker se lösningar men ibland känner jag mig väldigt inrutad...  Nåväl, det är bara att ta nya tag, annars blir det definitivt inte bättre ;)

Vad gäller Tim tycker jag dock att han jobbade på ganska bra igår, han var lite nosig och disträ bivis men annars tycker jag han känns glad och koncentrerad. I veckan började han spontanerbjuda "stå på 2 ben" när vi tränade inomhus och jag kunde inte låta bli att försöka ta hand om beteendent och döpa det. Igår blev det första passet i annan miljö än hemma av "Zebra". Tycker faktiskt Tim är duktig med tanke på sin storlek, inte lätt att finna balansen och lära sig hantera en sån stor, lång kropp.

En liten film blir det på Tim från igår, mattes stora bamsebjörn ;)



Nu väntar snart sängen för min del så jag tar mig upp till jobbet imorgon medan hundarna roar sig med varsit gottit märgben. Önskar alla en fortsatt trevlig helg!


Kommentarer
Postat av: Ann-Margret & Vinja

Nu ska jag göra nått ja aldrig gjort förr. Nämligen skicka komentar via mobilen. Så ser det konstigt ut vet du varför;).

Ja det där o hitta en bra belöning är absolut inte lätt. Är ju så olika på alla hundar. Men som du säger behöver man ju även kunna ha en bra belöning på avstånd. Vissa hundar har jätte svårt att ta en belöning på avstånd då dom tror att man vill dom ska komma till en. Hoppas du hittar nått som funkar för dig o Ina:). Jag använder än boll på inkallning med stå o ligg. Lägger den då bakom henne o sen när hon gör rätt får hon ett Bra,varsågod. Vill inte hon ska sticka på bara ordet bra så det är varsågod som löser henne.

Inte för jag vet om det funkar för er men för Vinja o mig funkar det kanon:).

Ha en bra dag på jobbet. Är oxå på jobbet nu:(.

Kram.

2010-12-12 @ 09:14:59
URL: http://heratorpetsvinja.webs.com
Postat av: Cavvetjejernas matte

Å vad jag tycker du är duktig med dina hundar! Alltid i farten med båda hundarna. Kul med filmerna du visar om hur ni tränar!

Önskar er en fin tredje advent :-)

Kram

2010-12-12 @ 10:44:50
Postat av: Nadine Fasth

Vad roligt med nytt trick, dedär kör jag och Saiko också. Något jag ser väldigt ofta i början är att du belönar väldigt ofta när han är på väg ner. (något att tänka på) Ni är så duktiga! :)

2010-12-12 @ 15:19:33
URL: http://allyouwanted.blogg.se/
Postat av: Sigge Svamphund

Har inte hunnit in hit på evigheter eftersom matte haft för mycket att pyssla med.

Men nu så.........

Här är både jag och matte utleda på kylan och snön. det är dags för vår nu.

2010-12-12 @ 20:48:31
URL: http://svamphunden.bloggplatsen.se
Postat av: Ann-Margret & Vinja

Hej igen :)



Om Ina är så bytes fixerad så skulle jag nog sluta kasta bollen till henne. Det är bättre att ni leker tillsammans då. Antar att du har en boll med snöre, om inte så skaffa det. Om du slutar att kasta åt henne och inte låter henne springa runt med bollen så tror jag det kommer gå bättre.

Det är ju du och hon som ska ha kul tillsammans, inte att hon springer och leker för sig själv ;)



Eller också får du bli hennes belöning och du slutar med leksaker helt om hon blir för fixerad vid sin leksak.



Ett litet tips bara, vet inte om det funkar för er men det borde göra det.

2010-12-12 @ 22:04:58
URL: http://heratorpetsvinja.webs.com/
Postat av: Marianne

Tim är allt en härlig nalle. Svårt att belöna på avstån. Jag hoppas du hittar något som funkar för dig och Ina.

Ha det gott

2010-12-12 @ 23:04:55
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Linnéa & gänget

Oj, vilken superduktig och snygg kille du har där! :D

2010-12-13 @ 17:16:56
URL: http://bootcampdogs.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0