Träningsuppehåll...

Jag har bestämt att lägga in ett träningsuppehåll för hundarna just nu vad gäller lydnaden för Inas del och Freestylen för Tims. Dels för jag tror att vi alla kan dra nytta av att få lite paus och landa och få mig att få lite mer inspiration till framtida träning och för att få lite mer tid till att njuta av jul och annat. .För Tims del är det mest för att Freestylen, iallafall vissa rörelser,  kräver en del av hans kropp balans/muskelmässigt och jag tror att det är bra att han får återhämta och vila sig lite från det. För Inas del är det mycket för att jag tycker att vi börjar få lite för mycket stresspåslag i träningen och en del frustration och att jag inte känner att vi går frammåt så vi kan nog behöva landa lite för att komma igen på nytt senare.

Självklart kommer inte hundarna bli helt utan någon form av aktivering... dock kommer vi satsa på lite andra saker som på sikt förhoppningsvis gynnar träningen. För Inas del blir det troligtvis mycket belöningsträning av olika slag samt träna att kunna leka i olika miljöer oavsett störning, detta för att jag vill få upp ett bättre belöningssystem men mest för att Ina ska inse att matte är en källa till massa skojigheter. Har börjat lägga in lekpass under vanliga promenaderna med henne och även här hemma med fokus på att jag startar och avslutar leken vilket fungerar bra hittils.

För Tims del är det inga speciella saker jag tänkt mig att lägga energi på under uppehållet mer än att hålla igång hans kropp bra med simning, massage och stretching. Funderar på att träna lite mer nosövningar och självständigt arbete med honom som kontrast till freestylens samarbete, skadar inte att stärka hans sjölvförtroende lite i "eget arbete". Kanske tar jag tag i vårt ämnessök igen av nypon te vilket legat på is ganska länge, vi får se.

Mycket med tanken med vår paus är att få landa lite, samla energi och hitta på saker allt efter som andan faller på utan att känna krav på att göra olika saker. Vill hitta mer glädje och mindre krav i det vi tar oss an då det under en period blivit lite mycket då dygnen mest bestått av att  jobba, äta, sova och kvalitén på träningen har blivit lidande då jag envist försökt träna trots att jag känt mig väldigt trött och småkrasslig imellanåt.  

Min tanke är att ta träningspaus över julen och sen komma igång igen men vi får se hur det blir... just nu ska jag försöka göra det som jag har så otroligt svårt för, ta en dag i taget och ta det som det kommer ;)

Träningspaus behöver inte betyda tråkiga dagar... mattes skitungar ;)







Kommentarer
Postat av: Zingo

Ser mysigt ut i snön/Husse hälsar och vill ge en stor eloge till Annas arbete med "odjuren"!

2010-12-15 @ 23:42:42
Postat av: Ann-Margret & Vinja

Tror att lite tränings paus kan göra dom rätt gott. Vinja har haft en lång tränings paus då det inte funkar träna så bra ute i snön. Jo om man hittar en plogad parkering förstås. Men annars tycker jag det kan vara lätt dom börjar "slarva" när man inte kan få dom gå helt rätt pga att man själv halkar och det är buckligt. Kan ju lätt bli så att man belönar fel position och att dom sen fortsätter så.



Det är min teori men den behöver absolut inte vara rätt.



Härliga bilder på dina vovvar som vanligt. Bilderna blir så härliga när solen skiner :) Har ni mycke kallt hos er föresten.

Här är just nu bara -3 grader, men tyvärr så ska det ju visst komma en jävla massa snö till och så blåser det ute :(



Ha en bra dag med dina vovvar :)

2010-12-16 @ 09:08:15
URL: http://heratorpetsvinja.webs.com/
Postat av: Kaspers matte

"...mer glädje och mindre krav." Låter som ett fantastiskt fint koncept! Inte minst för oss med "bara" två ben! Och för en matte som heter Anna... :)



Njut nu av beslutet, både du och dina hundar. Tänk så skönt att under några veckor bara kunna glädjas över varandra.

En riktig paus! Tror dessutom att den kommer att göra i synnerhet Ina väldigt gott - och även Inas matte... ;)

Ha det nu så gott!!!!!!!!!

2010-12-16 @ 18:03:18
URL: http://www.belof.se
Postat av: Johanna, Max & Java

Det är skönt med lite ledigt och få lite nya idéer och lite perspektiv ifrån all träning .)

2010-12-16 @ 22:10:58
URL: http://jareback.com
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Det viktiga är att du gör det som känns bäst för er, som du vet är belöningsträning ngt jag jobbat otroligt hårt med Sly. Det är nyckeln till allt! Tycker det är mkt klokt att fokusera på det som för mig är grundläggande i all träning. Kram från oss

2010-12-17 @ 17:49:23
URL: http://www.starsweepers.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0