Då var det dags för rehab igen med Timsegubben....

Idag var vi iväg på förmiddagen till Norsholms djursjukhus med Tim för en koll då jag tycker att han varit ganska ojämn under en period vad gäller hans bakparti. Ena dagen kan han studsa fram som en unghund för att nästa dag vara lite utav en grinig gubbe vilket jag tror beror på att det varit svårt att få till en jämn fysisk aktivering med all snö som är överallt. Det ger ju inget muskel och träningsmässigt att gå på plogade vägar och snön är djup och tung nu även för Tim trots att han är stor...

Nåväl, på vårt beök på Norsholm fick vi tyvärr inte träffa vår ordinarie veterinär Arne som vi haft hela tiden till Tim utan en annan veterinär. Tyvärr blev jag väldigt besviken, visserligen kändes hon kunnig och trevlig MEN hon känner ju inte Tim sen innan och kunde således inte se om han tunnat ur/tappat muskler mm. Hon tyckte iallafall att Tim rörde sg bra och var väldigt rörlig i bakpartiet utan att protestera och visa smärta men samtidigt spjärnar han emot lite och vill inte riktigt slappna av på vänstersidan så lite smärta och muskelansträngning har han nog. Hon påpekade även att Tim gärna skulle gå ner något kilo vilket jag är medveten om men samtidigt har jag problemet att han har svårt att gå ner utan att tappa i muskulatur så det är en svår balansgång. Hon tyckte trots allt  inte att det verkade som om Tim hade några stora smärtor eller bekymmer men efter vad jag beskrev om hans ojämnhet och eftersom han ändå är lite stelare på ena sidan så ska vi under en period av ca 10 dagar höja Tims rimadyldos till "max" (150mg) för att få bukt med eventuell muskelinflammation på vänstersidan samtidigt som han får röra sig som vanligt för att bibehålla de muskler han har. Visst ska vi fortfarande undvika hopp, hård lång lek med andra hundar mm men annars behöver han ju röra på sig får att behålla rörlighet och styrka.

Tim skötte sig jättefint och fick beröm av veterinären som tyckte han var en tålmodig och snäll hund även om han pep och gnällde en del för att han var uttråkad och hellre hade velat busa i bassängen än bli klämd på i ett tråkigt undersökningsrum 


Vi bokade in ett återbesök till fysioterapeuten Marie på rehabavdelningen den 8 mars så fram tills dess får Tim äta full dos medicin. Känns bra att det blir Marie som ska känna igenom honom då hon är otroligt kunnig och känner Tim sen innan och har varit med från början vad gäller Tims höft/muskelproblematik.  På återbesöket blir det även simning och därefter planerar jag att försöka simma Tim igen förhoppningsvis ca 1 gång i veckan.

Det är ett pyssel med höfthund och jag är inte jätteglad över att behöva höja Tims smärtdos men jag hoppas att det bara är tillfälligt och att vi snart kan sänka hans dos bara vi får börja simma och den jäkla snön försvinner så man kan röra sig bättre. Jag kanske är överkänslig som rusar till veterinären för minsta lilla, Tim rör sig ju för dagen bra, är pigg, glad och igång men samtidigt vet jag att han är duktig på att dölja smärta och ger gärnet om han har möjlighet bara för att han har en sån vilja och älskar att jobba och göra saker. Jag vill ju bara att han ska få må bra, min skräck är att han ska gå med en massa smärta eller må dåligt utan att jag faktiskt förstår hur han känner sig, min älskade trollunge!


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag tycker du gör helt rätt i att boka tid hos veterinären direkt, det är lika bra att lägga in förhindrande insatser än att vänta tills han har riktigt ont.



Hoppas att det inte blir värre med honom.



Kram!

2010-02-25 @ 23:56:04
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com/
Postat av: Kasper

Vackra fina Timsen - visst märker du, matte, om han har ont!

Säkert blir det jätteskönt för honom att få simma igen - jag längtar efter vatten alldeles väldigt, jag också. Klart det är skoj att snöbada, men inte går det upp mot ett rejält vattenrejs, inte!

Goa nospussar till er allihop!

2010-02-26 @ 00:12:55
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Torsten

Du gör rätt i att kolla upp honom, man brukar ju själv kunna avgöra eftersom man känner hunden bäst!

Snön tycker jag annars funkar bra som muskelstimulans :) man får ju arbeta hårt i den!

Ha en bra helg!

2010-02-26 @ 08:32:57
URL: http://prinstorsten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0