Ett steg bakåt och två frammåt?....

Två dagar i rad jag jag och Ina varit med Jeanette och hennes tjejer och tränat på hundungdom. Gårdagen vill jag mest glömma då det träningspasset mest kan beskrivas som katastrof fär vår del. Ina var övertaggad, stressad, skällig, lättdistraherad, ofokuserad och det slutade med att både jag och Ina var frustrerade där jag mer stjälpte än hjälpte henne. Märktes tydligt att vi fortfarande behöver lära oss få till belöningsbiten bättre (suck!) och sen behöver jag jobba på att få Ina att klara av att behålla koncentration och fokus så att hon väljer mig framför allt runt omkring. Hon kändes väldigt splittrad, hon vill så mycket men klarar inte av att kanalisera sin energi på rätt saker. Efter vår taskiga träning som filmades av Jeanette satte jag mig igårkväll och kollade igenomn allt och försökte bena ner och analysera alla felkällor, framförallt vad jag själv gör för tokigheter.

Idag blev det som sagt ett nytt träningspass och kanske är det som Jeanette så fint uttryckte att "det är dom dåliga passen man lär sig av" för idag hade nog jag och Ina vårat bästa pass för i år. Blev en del fokus på att Ina skulle vara lugn och vi backade med hjälp av Jeanette till ren kontakt och fokusträning där Ina belönades för spontankontakt och fick sitta vid sidan. Blev även lite träning av pallen med fokus på att hon skulle förstå att kliva upp med båda framtassarna. Belönade med godis och avslutade med att göra ett ställande där jag belönade genom att vi tillsammans sprang bort till väskan och tog fram och busade med kamptrasan, skojjigt värre tyckte Ina. Provade även belöning i fork av en bytta med lock med godis i och jag tror nog att det kan komma att fungera framöver sen när vi fått upp koncentrationförmågan lite mer.

Vi har fortfarande mycket att jobba på men istället för att fastna i ren momentträning känns det som att  fokus just nu ett tag framöver behöver vara på att:

-Träna upp Inas koncentrationsförmåga och fokus (framförallt i passiva "tänka moment"/kroppskontroll)

-Bryta när Ina fladdrar iväg och hittar på annat och träna på att hon ska välja att jobba med mig istället (bli mer nogrann, bryta så hon får ligga/alt paus om hon taggar igång för mycket)

-Träna på att få till bättre belöningar och INTE ha synliga belöningar på mig som kan trigga Ina, jobba vidare med slutbelöning och få ner konkurrensen samt succesivt få till externbelöning (ex typ gå till väskan alt burk)

-Träna stadga i ex sitt, ligg för att få ner intresset av miljön runt omkting och få en "lagom förväntan"

Sist av allt  så behöver jag lära mig att sätta upp mer rimliga mål och inte vara så otålig utan låta det ta sin tid även om viss träning känns "tråkig"och självklar"

Många tankar blir det men skam den som ger sig, ;)

Två galenpannor i farten....


Även Tim fick lite träning igårkväll då han fick följa med till samträningen ute vid OG plan. Det var ganska mycket hundar där och en del liv så Tim blev lite låg då det var trångt och en hund bla gjorde små utfall så jag fokuserade mest på lite positionsarbete och backa övningar med fokus på att få igång Tim. Blev en del belöningsträning och kamp och efter ett tag svarade Tim bra och tyckte det var rätt skojjigt, speciellt efter att jag försökt busa lite med Ronja vilket drog igång Tim rent konkurresmässigt. Efter det blev det fika och sen en promenad med Anita och Ester så hundarna fick gå lösa och ha det mysigt. Tim var rätt nöjd över lite egentid med matte, är ganska skönt att ha med honom för han är oftast väldigt okomplicerad även om han kan vara lite full i bus imellanåt.

Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Bra prioteringar! När dessa sitter kommer det andra så mkt lättare:-) Vet att det inte alltid är så roligt att träna grunder MEN det är skönt sedan då man börjar få betalt för mödan;-) STOR KRAM ifrån oss

2010-02-17 @ 09:46:31
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Susanne o Pebbels

Tackar för grattiset på bloggen :-) Vi snubblade över målinjen kan man säga, men vi kom över! :-)



Håller verkligen med att:

"det är dom dåliga passen man lär sig av"



Tål att tänkas på när man känner att allt går åt pipsvängen :-)



2010-02-17 @ 19:27:50
URL: http://hundtraningen.blogspot.com
Postat av: linnea

tackar tackar!

Wille blir ju bra på bild iallafall :)

hahahaha tackar de läskiga hundarna med :)

2010-02-17 @ 21:11:57
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Kasper

Grattis till två steg framåt och ett bakåt (frågetecknet såg jag inte).

För TÄNK om det varit tvärtom! ;)

2010-02-17 @ 23:46:06
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Torsten

Bra att det är framåt iallafall....stegen alltså! :D

Ha en bra dag!

2010-02-18 @ 07:48:59
URL: http://prinstorsten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0