Trötta hundar...

..... Det är vad jag har här hemma just nu.... Började dagen med att träna lydnad med Ina på hundungdom ihop med Jeanette. Rent momentmässigt var det en katastrof då vi försökte oss på lite ställande/gripande av metallen/kontakt och Ina antingen trängde, nosade, missförstod mig pga min dåliga timing mm men trots det tror jag att vi faktiskt hade ett genombrott idag. Jag var jättefrustrerad och stackars Jeanette fick stå ut med mig när jag spydde galla över ställandeträningen och våra belöningsproblem...MEN....idag började Ina tänka! Kan låta lite konstigt kanske, men idag såg jag verkligen hur hon tänkte och "ville göra rätt" trots störningar av dofter, mitt dåliga tålamod, Jeanette och hennes hundar mm. Tränade en del att ha Ina vid sidan sittande och bara få hennes uppmärksamhet och fokus samt satte mig även en stund i början med Ina brevid och bara kollade på när Jeanette värmde upp sina hundar och Ina var TYST!, och lugn, och valde själv att kolla av mig istället för att jag hela tiden "pockar på hennes uppmärksamhet".....

 Efteråt blev det en tur i stan innan vi åkte hem till mig och fikade, kollade film från träningen och tjattrade. Ina var helt slut och efter lite smågruff mot Jeanettes hundar bakom gallret så valde hon att ge upp och gå och lägga sig då hon inte fick någon respons vare sig av mig eller de andra. Ina har aldrig blivit så trött efter ett träningspass som idag, hon har varit utslagen hela kvällen, nöjd men jättetrött så jag tror att hon verkligen fick tänka idag trots att jag mest tyckte det blev flams och trams av träningen pga min egen frustration.

På kvällen var jag med Tim på öppen träning med freestyletema som Anita ordnade på ortsgruppens plan. Tim skötte sig i mina ögon utmäkt även om han ibland nosade runt lite i snön efter goda dofter. Han var lös nästintill hela tiden och brydde sig inte nämnvärt om de andra hundarna förutom Zumi och Ronja då som han känner sen innan, dit hade han gärna krypit om han fått. Vi tränade lite fritt följ och sen  snurr/spinn/runt/slalom/åttan och en massa backande från olika positioner. Tim tycket var skojjigt värre och han kämpade på fint och vi fick till bra belöningar både med kamp, bus och godis, skoj!

Efteråt blev det fika inomhus och Tim skötte sig fint förutom att han försökte tigga till sig lite av Linneas smörgås den lille ögontjänaren. Annars låg han mestadels och vilade och halvsov vid mina fötter. Tim verkade väldigt nöjd när vi kom hem och nu ligger båda hundarna och sussar djupt i sängen, jätteskönt när dom båda är aktiverade och trötta och man kan lägga sig med gott samvete :)


Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Tack för en ännu givande träning & seeghseeing i Linköping:-) Bra att ge ord till dina funderingar (inget synd om mig inte)... bättre det än de gnager inombords;-)Håller med dig angående Ina, hon verkligen ansträngde sig idag trots att hon var supertrött på slutet. Härlig avslutning på kvällen med fina Tim på topp! Stor Kram ifrån oss:-)

2010-02-02 @ 07:48:33
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Torsten

Skönt med trötta och nöjda hundar :)!

Slår vad om att även du sovit gott inatt...

Ha en bra dag!

2010-02-02 @ 08:21:04
URL: http://prinstorsten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0