Vikten av bra träningsfolk och vänner....

Vad vore hundträning utan bra träningssällskap/vänner? Är så tacksam för möjligheten att få träna med folk som både vågare ge och ta och framförallt som vågar vara ärliga. Idag blev det kvällsträning ihop med Jeanette på hundungdom och det började inte så bra för min och Inas del. Under uppvärmningen var min tanke att försöka hålla Ina lugn och samlad så att hon inte skulle tagga igång och skälla, tyvärr resulterade det i att hon tyckte jag var pisstråkig med min trista godisbelöning och började fokusera på omgivningen istället. Det slutade med att Ina stack iväg till Jeanettes hund Enya där det ju var betrydligt roligare belöningar mellan hund och matte. Tack och lov verkade Enya ta det skapligt trots Inas gruff och Ina vände när jag väl rya i men det är såklart helt oacceptabelt! Jag tappade allt fokus efter det och blev väldigt besviken på mig själv och att jag inte hade koll och att jag och Ina inte kan få till ett bra sammarbete.

Efter ytterligare en liten stund var jag på väg att ge upp och sätta Ina i bilen för att vi inte skulle hamna ännu mer i någon ond träningspriral då jag inte tyckte något fungerade men då ryckte Jeanette in och gav mig en spark därbak! Trots att jag tjurigt stod och hävdade att allt var lönlöst så gav sig inte Jeanette och med lite hjälp fick vi till en bra början på belöningsträning. Det är väl ungefär så som jag till viss del jobbat hemma men problemet är att jag blivit så låst av att Ina skäller när vi är i andra miljöer där hon taggar igång mer vilket gjort att jag mest gett upp och felfokuserat på att försöka dämpa utan att lyckas vilket lett till tjat och stress.

Jag skulle ljuga om jag hävdade att jag inte fortfarande till viss del känner mig frustrerad, det ser så lätt ut när andra jobbar med ens hund och man känner sig rätt kass när man inser att varje gång jag öppnar munnen börjar Ina skälla men är matte tyst är Ina tyst.... Känns lite som att börja om helt från början men det är bara att bita i det sura äpplet och hoppas på att det ger resultat i framtiden.... Är glad att jag har vänner som inte springer iväg trots att man fräser åt dom imellanåt även om det egentligen är riktat till en själv och inte mot dom....

Min och Inas relation har aldrig varit lika självklar som med Tim, Tim är formad av mig från början och är mattes hund ända ut i svanroten och han är i dagsläget otroligt förlåtande och trygg i vår relation medan jag verkligen får kämpa för att förtjäna Inas uppmärksamhet och totala tillit. Ett rätt flummigt inlägg men hjärnan är lite överkokt, inte lätt att vara känslomänniska ibland.... Jag vill så mycket men vägen är lång och bra krokig imellanåt men skam den som ger sig ;)

Avslutar med en liten film från i helgen på Ina när vi försöker oss på att träna någon form av bakdelskontroll ;)


Kommentarer
Postat av: Kasper

Nu har ju matte inga speciella träningsambitioner med mej, vill bara att vi ska trivas tillsammans och att jag ska tycka så mycket om henne att jag har koll och inte låter henne smita iväg. Hon önskar förstås att jag skulle skälla mindre också, men det bryr jag mig inte särskilt mycket om.



Jag förstår att det är lättare med någon som man känt som liten valp, då har ju allt växt fram naturligt under lång tid, ganska länge utan krav och stora förväntningar.

En dålig sak med matte är att jag inte får så många belöningar, men det känns jättebra när hon får sin snällaste röst och bara säger BRAA VÄNNEN - fast i ärlighetens namn anar jag inte hur hon skulle få mig att bete mig så där fint som Ina gör på filmen!

Jag tycker att du är duktig, och jag tycker att Ina är duktig. Och jag tycker att Timsen är min allra finaste maxiatyr i världen!

2010-02-23 @ 01:44:58
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Det är inte lätt att vara känslomänniska...(it takes one to know one;-)) Men du är en mycket smart person! Jag hoppas att du ser ALLA möjligheter & hur fint Ina gick på belöningsträningen igår:-) Lämna det negativa bakom dig! Ina är väldigt nöjd med sin matte, hon hjälper bara till & pratar lite om hon känner din frustration eller stress...;-)Likaväl som hon ser så lycklig ut då hon tränar och lyckas:-) Tror på er! KRAM



2010-02-23 @ 07:32:19
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Heléne & Mick

Tack tack! :-)

Såg på listan att vi ses på kurs till våren. Det ska bli jättekul att träffa er igen! Må gott - vi syns!



Heléne & Mick

2010-02-23 @ 22:45:46
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Heléne & Mick

Tack tack! :-)

Såg på listan att vi ses på kurs till våren. Det ska bli jättekul att träffa er igen! Må gott - vi syns!



Heléne & Mick

2010-02-23 @ 22:47:55
URL: http://web.mac.com/jackeoki
Postat av: Sigge Svamphund

Ni har ju nästan lika mycket snö som jag.

Jag och matte tränar ju ingenting.

Eller bara sånt där vardagligt som att jag ska komma ihåg att lyssan och komma.

Men jag är ju framför allt skogshund

2010-02-24 @ 19:52:47
URL: http://svamphunden.bloggplatsen.se
Postat av: Cavvetjejernas matte

Vilken otrolig energi du har med dina hundar! Jag är en stor beundrare över ditt flitiga tränande.

Filmen visar ju att Ina är med på noterna.

Natti natti!

2010-02-24 @ 23:53:27
URL: http://www.cavaliersajten.bloggplatsen.se
Postat av: Johanna & Max

Jag tycker du kämpar på något otroligt med dina hundar. Jag förstår att du och Tim har en bättre relation men det kommer du få med Ina i framtiden om ni kämpar på som ni gör nu :)

2010-02-25 @ 21:26:31
URL: http://jareback.com
Postat av: Olga & Becca

Oj vad duktiga ni är!

2010-03-06 @ 21:41:07
URL: http://sweetolga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0