Jag och Ina var på öppen träning ikväll :)

Ikväll var jag och Ina på öppen träning som Anita ordnat ute vid ortsgruppens plan. Först var Ina lite taggad och studsade runt och skällde lite på hundarna som var där så vi tränade mest på att försöka gå vettigt i kopplet och inte vråla på allt runt omkring. Jag tycker faktiskt att hon var skapligt lätt att lugna efter ett tag och när vi skulle fika en stund senare fick hundarna följa med in. Ina har ju aldig varit där förut så miljön var helt ny för henne så först när vi kom inomhus var hon lite orolig men hon fann sig relativt fort och sen låg hon lugnt ner brevid mig. Flera gånger när någon annan hund skällde eller tittade på henne så valde hon att göra en lugnande signal eller ta kontakt med mig istället för att svara upp så det kändes riktigt bra! Just att träna på passivitet och att ta det lugnt i stökiga miljöer är ju det som Ina behöver så det var riktigt nyttigt för henne. Efter fikat tränade vi inomhus i en liten lokal och trots de andra hundarna så var Ina rätt fokuserad på mig så jag valde att träna lite ingångar/vändningar samt haka i backe där jag belönade så fort hon la ner huvudet. Känns jättebra att hon faktiskt vågade lägga ner huvudet och släppa kontrollen på de andra hundarna, visserligen stod jag max någon meter bort och det rörde sig om mycket korta stunder men någonstans måste man ju börja ;)

Efteråt avslutade vi med en kortare promenad ihop med Anita och Ester, bra för Ina att få gå i närheten av en yngre tik och jag tycker hon skötte sig skapligt, visst drog hon lite i kopplet men hon hade inte så stort fokus på Ester utan var mest lite nyfiken och ville tigga godis av Anita. Det var en trött och väldigt nöjd tjej som kom hem.

Anslutar med en bild på två av mina älsklingar här hemma, Tim och vår hankatt Anton som man ibland hittar såhär tillsammans....dock alltid på Antons villkor då han brukar knö sig fram dit han vill ligga ;)




Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Stor eloge till dig Anna som har jobbat så mkt med Ina. Hon har helt klart tillit till sin matte då hon kan fokusera och även slappna av trots stor störning. Måste vara skönt och få "betalt" för allt arbete:-) Stor kram till dig och dina vita, härliga, pälsraketer;-)

2010-01-18 @ 23:15:09
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Gunbritt och Giah med flock

Va SÖTA dom ser ut Tim och Anton...Det är så gulligt när djur tyr sig till varandra och ligger tätt intill eller som här på varandra :)



Kram Gunbritt

2010-01-18 @ 23:27:12
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Kasper

Sr mysigt ut, med Anton. KLART att det sker på antons villkor - av nån anledning är det ALLTID katterna som bestämmer, åtminstone hos mig.

Inte för att jag alltid gillar det, men det tycks vara en sorts naturlag och inget man kan göra nåt åt. :)

2010-01-19 @ 01:20:25
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: malte o snokas

ååååå vilka goingar ylar matte som oxå vill knö in sig i soffan o pussas!!!

2010-01-26 @ 16:47:14
URL: http://www.cybertaxarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0