Dagarna rullar på....

Dagarna tuffar på här hemma i ett rasande tempo känns det som.... har varit ganska slut av värmen vi haft eftersom jag ju jobbar som jag gör och det ofta blir ganska fysiskt tungt, speciellt när det envisas med att vara 30 grader i skuggan.... Trots det har det i alla fall blivit lite hundträning främst tidig morgon eller kvällstid. För Tims del har det blivit lite olika freestylerörelser och jag har utmanat honom i att be honom utföra dom både under promenad, på ”plan” och hemma inomhus just för att inte få det platsbundet och lära honom lyssna på vad jag ber om utan att han erbjuder ”allt” samtidigt. Han blir ju lätt lite ivrig så det gäller att vara noga med att bara belöna rätt beteende vid rätt tillfälle och bryta honom om han erbjuder allt för mycket felaktiga rörelser. Känns som att vi går framåt trots allt och jag skissar för fullt på ett program som jag hoppas ska funka.

För Inas del har vi träffat Jeanette för gemensam träning både i fredags då vi åkte till bruks, samt i söndags och idag då vi var på HU. Alltid roligt att se när Jeanette tränar sina vovvar som ju kommit lite längre och se hur hon lägger upp träningen inför moment som jag inte kan ett dyft om hur man lär in, många tankeställare inför framtida träning blir det :) För vår egen del har vi mest fokuserat på gripanden av träapporten samt lite ff. Känner att just apporteringen är ett moment där vi skyndar långsamt och låter det ta tid eftersom jag jobbat hårt för att minska vår konkurrens. Roligast för min del är att se att vi allt mer successivt får till ett bra belöningsarbete och att jag allt oftare lyckas undvika att vi hamnar i dålig konkurrens eller att jag sätter Ina i konflikter hon inte reder ut. Visst är det fortfarande bräckligt men det känns som att vi allt oftare hittar rätt nu för tiden.

I söndags passade jag även på att avsluta med lite agility med Ina där hon fick köra hopp, tunnel, släp, långhopp och jag tyckte Ina bjöd på ett trevligt fokus och bra ”styrbarhet”. Vad gäller balanshindren så kommer jag att börja om med dessa eftersom Ina av någon anledning blivit mkt osäker på dessa så just där gäller det bara att stärka henne och få henne att ta det lugnt och belöna kontaktfält.

Annars har det varit lugnt för hundarnas del, det har blivit någon längre promenad i skogen kvällstid men oftast har det varit för varmt för att ge sig ut på några långturer.

En drös blandade bilder från veckan som gått:

Gripandeträning Ina








Ina kör agility...










Min trasa!!!


Mina skogstroll....





Timsegubben :)









Ina pussnäsa!




Nu väntar snart sängen så jag tar mig upp till jobbet imorgon, skönt att det i alla fall är lite svalare ute just nu efter dagens åskurladdning. Hoppas alla får en fortsatt skön vecka!


Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Kul & se att Ina "fastna" på fotona, det var fullt ös trots värmen i söndags;)Tycker vi fick ihop ett bra träningspass igår, trots att det var trångt & kvavt inne på HU. Vilka UNDERBARA hundar vi har!:) Ina är riktigt härlig nu när hon inte konkurrerar om belöningar & apporter. Snart kan ni bege er ut & tävla! Matte behöver ha lite mer tillit på sin hund bara;) Kram

2010-07-14 @ 09:33:52
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Marianne

Jag beundrar alla som har ork att vara aktiva i denna värme. Ett regn och åskväder vore välkommet hos oss.

Fina foton.

Ha det gott. kram

2010-07-14 @ 13:26:17
URL: http://www.ekoxenskennel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0