Fårvallning för andra gången med Tim

Igår var det dags för Tim att få besöka fårhagen igen, dvs det var dags för vår andra lektion i fårvallning. När vi kom till Nina på Fätorpet så hade hon planerat att vi skulle vara i stora fållan med långlina på Tim. Vi började med att Nina fick hålla i linan och styra upp Tim så jag slapp fokusera på det då jag hade fullt upp med allt annat eftersom vi ju är totala noviser jag och Tim. Efter ett tag fick jag sen ta över linan och tanken var att få Tim att hålla ett lagom tempo där han fick gå på om han gjorde rätt och vi höll in eller kortade linan när han var för yster eller agerade på ett sätt som vi inte ville. Med tanke på att det bara var andra gången han träffade får så tycker jag han var duktig, visade fint intresse av djuren och bra fokus även om han ibland blev lite frustrerad och yster när han inte förstod vad vi ville och det tog emot i linan.

Det kändes som att jag inte sabbade lika mycket för Tim denna gången om man jämför med första gången men visst blir det lite rörigt ibland eftersom jag ju inte kan ett skvatt om vallning och får och bitvis strular till det men samtidigt om man inte övar kan man inte lära sig ;) Var i alla fall väldigt roligt och Nina är en mycket pedagogisk instruktör som förklarar på ett sätt så även oerfarna jag förstår. Jag tycker det är otroligt roligt att få se Tim i sitt ”rätta” element och jag är verkligen tacksam för att vi fått möjlighet att nosa lite på vallningvärlden som ju för oss varit totalt okänd.

Jonas var med och filmade vårt första pass för dagen så här kommer en liten snutt från det om någon vill se:



Även lite bilder från andra passet blir det:

Tim förstår inte vitsen med paus och vila....


Dom snälla fina fåren vi vallade på...


Taggad Timse vill till fåren...


Korta stunder visade Tim en härlig fokuserad och lugn attityd










Trötta och nöjda och klara för dagen....


Omklappning efter dagens pass.... Mattes duktiga pojke!



Kommentarer
Postat av: Gunbritt med hela flocken

Härligt att se er :) Underbara bilder som vanligt på Timse...

Dom på Ina under agility träningen var oxå toppen, inte lätt att få bra bilder i farten men det har ni :) man riktigt ser hur fort det går och hur skoj det är :)

Hoppas vi snart får träffa dom live :) :) :)

Kram Gunbritt

2010-07-16 @ 18:36:48
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Elenor, Zidane och Messi

Vad ROLIGT med fårvallning. Har alltid tyckt det ser så coolt och roligt ut. Kul för Tim. Lycka till med den träningen och ha en fortsatt härlig sommar.

2010-07-17 @ 11:46:04
URL: http://www.ilsanosfatboy.cybersajt.se
Postat av: Cavvetjejerna

Vad mycket kul du hittar på med hundarna! Tim ser ju verkligen ut att gilla läget med fåren.

Vi har det bara bra här på västgötaslätta! :-) Hoppas ni har det också! Men det visar ju bilderna här att ni har det bäst!

Kram

2010-07-17 @ 12:46:17
URL: http://www.cavaliersajten.bloggplatsen.se
Postat av: Marianne

Du varierar då er träning och har energi på flera. Fårvallning verkar vara både roligt och bra träning.

ha det gott. kram

2010-07-17 @ 23:18:46
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Johanna & Max

Gud vad kul med vallningsträning!!!

2010-07-18 @ 10:36:11
URL: http://jareback.com
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Timsen ser verkligen ut att stormtrivas med er nya träningsaktivitet:-) Härligt! Stort tack även för idag! Stor Kram från oss

2010-07-18 @ 20:09:25
URL: http://www.starsweepers.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0