Lydnadsträning och onsdagsvallning

Igår var det en riktig hunddag för min del, började med att på förmiddagen ta med mig Ina och följa med Jeanette till Åtvidabergs hundklubb för lite träning ihop med Malin. Hade inga större förväntningar på Ina eftersom vi var i en helt ny miljö så efter en gemensam promenad fick hon ligga och vänta medan Jeanette och Malin körde igenom Sly och Nova i klass 2 med kommendering. Nyttigt att se för en annan som fortfarande kämpar med att få in momenten i klass 1. När det väl blev Inas tur fick hon två pass med paus imellan där hon fick ligga bunden vid mig. Det hela fungerade över förväntan och trots ny miljö så bjöd Ina bitvis på ett riktigt fint fokus och det bästa av allt var att hon inte skällde speciellt mycket vare sig under träningen eller när hon låg bunden, kändes bra!

Vi blev kommenderade lite och visst finns det massor att jobba på, framförallt positionen i ff/linförigheten och ingångar måste vi lägga extra krut på. Men Ina verkar skilja bra på ställande, läggande nu och står/ ligger stabilt stilla så det känns kanon. Hoppet har vi knappt tränat så det måste vi ta oss an när vi är på ställen där det finns tillgängligt. Överlag är jag ändå riktigt nöjd med tanke på att det var helt ny miljö. Ser fram emot att börja länka lite mer framöver och försöka programträna lite mer med kommendering för att få upp fokus och uthållighet. Annars får vi fortsätta jobba vidare på belöning som framförallt brister i nya miljöer och är det är mycket yta att latja runt på, där jag MÅSTE lära mig att inte titta på Ina och ha tålamod för att vi inte ska få tillbaka all vår konkurrens... skam den som ger sig! Även träna ingångar på pallen ska vi ta tag i igen då vi fick en pall av gulliga Jeanette så nu är vi rustade :)

En film från dagen blir det mest för att det är väldigt bra för mig själv att kunna gå tillbaka och kika på vad vi har att jobba vidare med...



Ina ligger och väntar på sin tur...


Malin och Nova tränar pallen


Jeanette och Enya


På kvällen var det Tims tur att få lite aktivering så vi åkte ut till Nina med familj på Fätorpets kennel där det var avslutning på deras öppna onsdagsvallningsträningar. Tyvärr ska dom sluta med fårnäring så idag var det sista gången helt hos dom så har jag otur kanske jag inte kommer att kunna valla något mer med Tim men jag ska kolla runt lite ifall det går att hitta något ställe där vi är välkomna. Största fokus får våran del låg i att passa på att titta på alla andra samt träna passivitet med Tim... en åsikt min herre inte riktigt delade då han högljutt talade om hur otroligt synd det var om honom som var tvungen att ligga ner.... kan iallafall inte klaga på att han inte har intresse för fåren men jag hoppas inte dom andra åkte hem med skavsår i öronen därifrån...

Taggad Timse vill in till fåren....




Var riktigt roligt att se dom andra och jag som bara sett fårvallning någon gång förut tyckte det var kul att få se både får, nör och ankor samt olika raser i arbete. Lägger in ett par biler på Ninas och henens fina hundar, jätteroligt för en annan att se dom valla....

Ankor...


Nöt...




Härligt att se glädjen mellan matte och hund!


Tim fick iallafall två korta pass i 25:an, första passet var han väldigt taggad så då fick jag hålla tillbaka honom en hel del, positivt var dock att han var lätt att få att byta håll utan att han skulle flamsa runt och han gick ut fint åt sidan/kanten och jag slapp frustrationskall trots att vi var så nära fåren. Andra passet tog vi mot slutet innan vi for hem och jag var lite rädd att Tim skulle vara övertrött efter att ha legat och laddat så länge men det visade sig nästan vara tvärtom. Han hade en lugnare attityd, jättefint fokus på fåren utan att nosa eller hitta på en massa annat (ex äta fårbajs...) och vi fick til en fin avslutning med ett bra sug på fåren där jag bröt och kallade honom tilll mig så det kändes bra.







Föutom vallningen blev det fika och korvgrillning och det var verkligen trevligt att få vara med även om det såklart är väldigt tråkigt att det är slut nu. Det var en vit herre som sov sött hela vägen hem sen.... tycker trots allt att han skötte sig skapligt fast att han pep en del med tanke på alla störningar som fanns med hundar, folk, kor, får, ankor, dofter mm... Inte lätt när man inte är van att vistas i en sådan miljö men väldigt nyttig träning.

Tim tyckte det var otroligt synd om honom som måste ligga still.....

Kommentarer
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Hello:)

verkligen en helspäckad dag för dig igår. Hoppas du kan njuta av ledigheten lite mer idag;) Ina är verkligen med på noterna numera, det såg riktigt fint ut igår & att hon var värmeberörd var iallafall ngt som inte märktes när ni jobbade:)Kanon fint! Kram

2010-07-22 @ 13:13:43
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Eleni

Det måste ju vara kanonspännande och givande för Tim och valla får, vilken nyttig uppgift. :)

2010-07-22 @ 21:40:57
URL: http://www.tidus.bloggagratis.se
Postat av: Heléne, Mick & Tiger

Ja, där fick man några sanningar serverade! ;-)

Kul att du vallar med Tim. Själv har jag ständigt lite dåligt samvete för att jag inte hinner valla mer med Mick. Men jag ska göra mitt bästa för att försöka få honom klar för ett VP framöver.



Må gott och träna väl! :-)

2010-07-24 @ 10:03:38
URL: http://web.mac.com/jackeoki

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0