"Premiär i fårhagen"

Idag har jag fått göra något jag drömt om ända sedan jag skaffade Tim.., vi har träffat får och fått oss en första lektion i fårvallning... Eller ja, det handlade ju mest om att se hur Tim reagerade bland fåren och se om han visade något intresse alls. Tim överraskade mig positivt då han efter en stunds tvekan faktiskt tyckte att fåren var riktigt intressanta och tyckte det var rätt lajbans även om det var het nytt för honom. Efter en stund fick han vara "lös" med släpande koppel för att vi skulle se hur han reagerade och jag tycker han var duktig för att vara helt grön då han inte visade tendenser till att nafsa efter fåren eller så (vilket jag visserligen inte trott heller) men ändå visade ett ganska stort intresse av dom.

Lite bilder från vårt första möte med fåren:


















Efter det fick Tim en vattenpaus och sen blev det ett litet pass till, tycker Tim jobbade efter bästa förmåga för att vara premiär men tyvärr kan jag vare sig läsa fåren eller Tim i vallningssammanhang så jag mer stjälpte än hjälpte honom då jag höll in honom på tok för mycket och hindrade honom när han gjorde rätt... men, men inte lät när man aldrig satt sin fot inom området innan och jag är jättetacksam för att jag fick möjlighet till detta. Något jag hoppas att få göra om då det var jätteroligt även om jag mest framstod som en förvirrad matte med något överkokt hjärna i värmen.... 

En liten nästintill oredigerad film från idag blir det på min duktiga Timsegubbe och en mindre duktig matte ;)



Ett stort tack till Nina på Fätorpets kennel som tog emot oss!

Kommentarer
Postat av: Kasper

Hihihi, det där får du allt öva matte på, Timsen! För du hade ju koll! Jag har sett fårvallning på riktigt, och dom hundarna gjorde ju precis som du!

2010-07-02 @ 00:30:57
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Sara

Nämen vad roligt och kul att det gick så bra. Till nästa gång kommer både du och Tim har mer koll ska du se :) Kram

2010-07-02 @ 01:06:49
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com/
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Inte så illa pinkat av en Vit Herdehund:-) Tycker både du & Tim var duktiga! Kul & se att han hade så mkt djurkänsla:-) Kram från oss

2010-07-02 @ 07:01:40
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: linnea

jag skrev inte så smart när jag skrev det, det var Vinda som hade hovböld :P dock är Wille svullen i sitt ena bakben sen en vecka tillbaka istället :/ börjar se bättre ut nu iaf :)



vad häftigt att testa på fåren!! hoppas allt är bra i värmen!

2010-07-04 @ 15:52:13
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Bella

Jätteroligt att läsa om! Jag och Bailey ska gå en 4 dagars-kurs i vallning om ett par veckor!! Ska bli kanonkul! kram!

2010-07-11 @ 12:57:30
URL: http://www.vitherdehund.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0