Trötta hundar efter en dag ute i solen

Idag på förmiddagen åkte vi till frittföljs utställning då jag tyckte det var ett ypperligt tillfälle att passivitetsträna hundarna. Tog med båda och gick först en promenad och kollade runt lite, pratade med folk och mest var innan jag bänkade mig vid ena ringsidan och satt och slappade. Förutom att hundarna i sin iver när i mötte upp husse bjöd mig på en åktur så jag föll med näsan rätt ner i backen och fick dyngsura brallor som följd så tycker jag faktiskt att dom skötte sig mestadels fint. Tim la sig lugnt tillrätta ganska snabbt och mest slappade som han brukar och även Ina låg lugnt ner även om hon bitivs skällde eller gnällde lite men för att vara henne tycker jag hon tog det hela riktigt bra. Efter ett tag slöt Jeanette upp och sen följde jag och Ina med henne till bruks medan Tim fick följa med husse hem för lite utomhusmys och grillning. Sammanlagt var vi nog på utställningen ca 2½ timme, lite lagom för hundarna som ofta blir rätt trötta av alla intryck.

Lite bilder från utställningen:

Inte lätt att ha koll med två pigga glada hundar....


Sådär ja.. lite bättre....


På plats vid ringsidan och försöker få koll på allt....


Ahhh... äntligen lugn och ro...


Jeanetts söta damer


Väl på bruks började det inget bra då Ina i sin iver lyckades dra omkull mig igen och det gjorde rejält ont så jag tröttnade och agerade så som man inte ska och det hela blev pannkaka. Valde att ta en time out och sätta Ina i bilen och sen blev det nya tag då vi provade lite tasstarget men Ina var mest intresserad av att busa runt på egen hand så det blev nån inkallning och lite kort fotgående istället. Eftersom det kändes rätt misslyckat ville jag att Ina skulle få med sig någonting positivt så jag avslutade med att peppa upp henne lite och belöna enkel kontakt innan hon fick gå in på agilityplanen och hoppa en rak trekombination och ta tunneln vilket nästintill är självbelönande för Ina som ju älskar att springa och hoppa. 

Jag är ju inte så glad i agility när det går över styr och hundarna bli allt för stressade med som belöning eller aktivering så länge hunden klarar av att inte gå upp i för hög stress tycker jag det är helt ok. Tycker det fungerar bra med Ina, hon älskar att vara på agilityplanen men jag tycker hon håller ett bra fokus utan att börja varva upp såpass att det blir skadligt.

Lite bilder från dagens besök på bruks:

Jeanettes  Enya apporterar



Sly likaså


Jeanette fotade mig och Ina lite så här kommer en hel drös egobilder bara för jag tycker det var så härligt med soliga bilder och all grönska...














Kvällen här hemma har varit lugn, hundarna har varit ganska trötta efter dagens intryck, speciellt Ina som ju bli väldigt påverkad av att träna passivitet och vistas i "stökiga" miljöer.

Kommentarer
Postat av: Jeanette,Sly & Enya

Ni är ett fint ekipage du & Ina:-) Mina hundar är nu nöjda efter promenaden... lite koll på mig om jag gör ngt... de kan ju missa ngt roligt...hm...:-) Ni slutade på TOPP idag! Precis som det ska vara:-) Kram

2010-05-15 @ 21:53:21
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Åsa

Jag tycker att kontakten med Ina ser kanonbra ut! Härliga bilder som vanligt!

Postat av: Kasper

Jaså du Ina, du drog omkull matte... Vad hade hon då gjort? ;)

Stiligt du gick där och kollade så att din matte skötte sig, och så modigt du rusar igenom den där tunneln. Tror faktiskt inte att jag skulle klara det. Nä, jag skulle tvärvägra!

2010-05-17 @ 00:24:38
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Torsten

Vilken härlig grönska!!! Allt ser ju hur bra ut som helst på bild...men förstår knappt vad du talar om när du säger att det inte har gått bra...;)

Kram på er!

2010-05-17 @ 08:09:03
URL: http://prinstorsten.blogg.se/
Postat av: Sigge Svamphund

De där brudarna kan ni skicka dom till mej???

Jag har tävling hos mej ifall ni vill vara med

Postat av: Gunbritt med hela flocken

Ser jättefint ut på bilderna av dig och Ina när ni går fot...Härlig kontakt!!!



Jasså ni var oxå på utställning...



Har två specialbilder till dig på min blogg, gå in och kolla ;)



Är sååå glad att mina hundar skötte sig någotsånär bra hela dagen igår...Alyza var sååå duktig i ringen :) och Ayax blev lugnare ju längre dan gick...Var stressad och skällde i början...

Kram

2010-05-18 @ 00:05:21
URL: http://www.belgarhuset.com
Postat av: Marianne

Fina foton. Jag var på utställning i helgen och då fick jag se 6 stycken vackra vita herdehundar. Inte ofta man får se flera samtidigt, men rasen är nog på uppgång.

ha det gott

2010-05-18 @ 10:17:02
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Johanna & Max

Vilket bra tillfälle att träna passivitet. Härliga bilder!

2010-05-18 @ 11:34:19
URL: http://jareback.com
Postat av: Eleni

Det är så inspirerande att läsa om hur ni kämpar på. Det ger mig en hel del pepp i min egen vardag med min pipifisi. Nu menar jag inte att dina vurpor inspirerar utan mer hur du reser dig upp och siktar vidare :) Ha det så bra!

2010-05-18 @ 21:20:44
URL: http://www.tidus.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0