En härlig dag med hundarna :)

Idag var det strålande höstväder så jag passade på att börja förmiddagen med att ta med mig Timse ut till "svampskogen", tyvärr såg jag att dom avverkat massa skog där så mitt kantarellställe och trattisställe var oigenkännligt... gick dock över på andra sidan skogen och där hittade jag ett område med blek taggsvamp. Tim var mest full i bus och jätteglad över att ha matte för sig själv men efter ett tag insåg han att jag mest fokuserade på svamparna så mot slutet började han koncentrera sig och efter ett tag markerade han även taggisar på egen hand... Sötast var när han märkte hur glad jag blev, då försökte han sig på att plocka upp svamparna och ge dom till mig, kan säga att det blev rätt mycket svampmos ;) Tim insåg att det inte var så gott att ha munnen full av taggsvamp så han övergick till liggmarkering... problemet är att han är så ivrig så han lägger sig tvärs över svampen=mera svampmos.... Men vad gör väl det, huvudsaken vi har trevlligt och Tim var mäkta stolt där han låg bland sina fynd :)

Timse redo för en skogstur...


Busunge!




Vilopaus


När matte sitter ner för att försöka fota kan man passa på......Pussattack!!!!


Letar svamp.....


Titta vad jag hitta matte!






Dagens skörd :)


Kunde inte låta bli att fota lite extra i det fina vädret...... Timse är ett tacksamt motiv, min vackra pojk :)








Medan jag var med Tim i skogen fick Ina umgås med husse, dom tog en promenad borta vid den tomma kohagen här hemma och sen på eftermiddagen tog jag med henne ut för ett lydnadspass. Ina blev själaglad när jag packade träningsväskan och hon var verkligen helt underbart rolig idag och vi fick till ett av våra bästa pass hittils rent attitydmässigt. Om det var för att vi haft träningspaus, för att jag varit bortrest eller om vi bara hade en bra dag de vete katten men Ina var jättetaggad men ändå samlad och fokuserad, hon hade bara ögon för mig och struntade helt i omgivningen trots att det passerade folk, hundar, barn mm en bit bort.

Fokus idag blev helt nya moment då jag tyckte vi behövde lite nya utmaningar. Först blev det träning av rutan där jag har en tanke i att hon själv ska lära sig hitta mitten utan hjälp av föremål i rutan (typ target, boll mm). Detta för att Ina lätt börjar leta om hon vet att det brukar ligga saker någonstans. Jag klickade helt enkelt när hon befann sig där jag ville och sen kom belöningen kastad från mig. Tog inte lång tid innan Ina fattade vad det gick ut på och sen hade hon full fart till rutans mitt. Hon fick även ett par rutskick med fokus på farten och när hon var nästan genom rutan kommenderade jag stanna och hon la in en tvärnit vänd mot mig och hamnade inom rutan i bakkant så det känns lovande.





Blev även ett pass med fjärr (sitt/ligg) vilket vi bara tränat litegrann inomhus tidigare och där jobbar jag fortfarande nära Ina (går max 1meter) och fokus ligger på att bakdelen ska var stilla.... Ina var jätteduktig för att ha tränat så lite (missade bara ett skifte samt studsade till med bakdelen en gång). Jag tror att det kan bli bra med tiden, vi skyndar långsamt och det bästa var att Ina inte ljudade vid något skifte idag, vilket hon lätt gör annars om hon är för taggad. Överlag ett riktigt givande träningspass, det är verkligen roligt att träna Ina när hon gör sitt yttersta, hon slår verkligen knut på sig själv för att göra rätt och att se henne så underbart glad som hon var idag värmer... man märker att kapaciteten finns hos henne, det gäller bara att förvalta den rätt.

Finaste tjejen!

Kommentarer
Postat av: linnea

De är ena slappisar våra hästar ;)



Åh jag vill med ha en svamphund eller häst kanske! hihi

Hoppas du hade det jättehärligt när du var borta :)

2010-10-16 @ 22:25:10
URL: http://willspirit.blogg.se/
Postat av: Kasper

Åh, en sån härlig semester husse och matte haft! Bra artt ha i bagaget, nu när kylan börjar slå till ordentligt här hemma.



Och en sån härlig dag i skogen, och för all del på tränignsbanan också.

Tur att det finns skog kvar, så att inte allt är avverkat!

2010-10-16 @ 22:41:58
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Marianne

Roligt att se att fler än jag har en hund som markerar svamp på sitt egna lilla sätt. Fast jag föredrar Tims markering, framför vår Fabbes pinkande på svampen.

Fina foton

Ha det gott

Kram

2010-10-16 @ 23:28:26
URL: http://www.ekoxenskennel.se
Postat av: Sigge Svamphund

BRAVO Tim!

Skitsamma hur du markerar.

Jag brukar ju sitta och ta ögonkontakt med matte.

Plocka svamp är enkelt. men Tim du ska ta försiktigt runt foten och dra rakt upp så måsta man vara försiktig när man bär den till människan. Det lär du dej ska du se.

Lättast att plocka om man är hund är kantareller och soppar.

2010-10-17 @ 20:40:09
URL: http://svamphunden.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0