En skogsdag med spår och svampplockning

Idag var en sån där dag när förmiddagen försvann i ett nafs utan att man riktigt hänger med... var iväg och hjälpte min far lite så när jag kom hem var jag rätt sugen på att hitta på något med vovvarna. Hade först tänkt åka och träna agility med Ina men när jag kom till HU var det fullt med folk där så jag bad Jonas att köra ut mig till skogen istället. Väl i skogen tog jag med mig Tim för att kolla efter svamp medan Jonas la ett spår åt Ina innan han åkte hem.

Tim tyckte det var supermysigt att få strosa i skogen ensam med matte och var härligt glad, busig och allmännt stollig ;)

Busunge!






Jag gick bort med Tim till ett ställe där jag vet att det brukar växa rödgul trumpetsvamp, var där igår utan hund men hittade bara nån enstaka men eftersom jag vet att jag brukar vara halvblind så tänkte jag att Tim kanske kunde hjälpa mig. Klickade och belönade när han nosade på de få svampar jag såg och eftersom Tim är klickad på att nosa trattisar sen innan med halvbra resultat så hade jag inte så stora förväntningar men jag blev positivt överaskad...  Det tog inte lång tid innan han fattade vad denna skojjiga lek gick ut på och sen markerade han, och markerade, och markerade... kom hem med en hel korg full av svamp tack vare min vita fina pojk som tyckte det var lajbans att få köttbullar på detta enligt honom plättlätta sätt, härligt!

Tim liggmarkerar spontant :)


Bäst och vara tydlig så hon ser dom.... jäkla blindstyre till matte man har.....


Sluta fota och plocka nån gång då.... jag vill ha min köttbulle NU!


Dagens skörd tack vare Timse :)


När vi blev hämtade satte jag in Tim i bilen och tog ut Ina för att gå spåret husse lagt till oss, det var nog nästan 500 meter långt, ett riktigt kringelikrokspår (utan apporter) med en liggtid på omkring 2 timmar och utan vimplar så att jag verkligen inte kunde styra Ina det minsta av misstag. Ina var lite övertaggad när hon släpptes på så hon hade ett par tapp i spåret men löste det själv efter lite avstickare och förutom det gick hon som en klocka.... Är verkligen roligt att se henne i spåret, hon är så glad, har sånt driv och tycker det är så roligt! Jag kan inte annat än att bli imponerad över att hon ändå löste det idag för det här var verkligen ett "stökigt" spår som gick kors och tvärs genom skogen även om själva vinklarna var mjuka, just det som är roligt när andra lägger spår efterom man själv lätt fastnar i att göra likadant.



Älskade skruttgumman!


Nu väntar sängen för min del, jobbdag imorgon och lite annat pyssel som ska fixas.

Kommentarer
Postat av: Sara

Wow vad mycket svamp! Bra jobbat Tim!

2010-10-04 @ 09:43:22
URL: http://www.ikarosochozzy.blogspot.com/
Postat av: Elin & Koira

Wow, vilken duktig svamphund du har! Jag har försökt få Koira att skallmarkera de futtiga svampar jag har hittat nu i höst, men inte tusan har det hjälpt, haha!

2010-10-04 @ 09:45:47
URL: http://koiruliini.wordpress.com
Postat av: Jeanette, Sly & Enya

Heja Tim! vilken hejare han var på att hitta svamp:) Härligt att även Ina fick jobba & klara spåret trots svårigheter - galant! Kram från oss

2010-10-04 @ 15:27:29
URL: http://www.starsweepers.se
Postat av: Kasper

Tänk att min maxiatyr också är en svamphund nu! :)

Härliga bilder, matte har suttit en bra stund och tittat även på bilderna i förra inlägget.



Åh, såna lyckliga hundar, sicken livsglädje!

2010-10-04 @ 22:38:20
URL: http://www.belof.se/Kasper-index.htm
Postat av: Sigge Svamphund

BRAVO Tim!!!!!

Självklart kommer du att kunna jobba som svamphund. Nu är ju säsongen nästan över men nästa år då du.........lägg dej i hårdträning så

2010-10-05 @ 20:32:42
URL: http://svamphunden.bloggplatsen.se
Postat av: Torsten

Min matte är helt hopplös på svamp...så inte kommer jag att bli nån särskilt bra svamphund inte! Däremot är jag en jäkel på att spåra upp gröna tennisbollar...:)

2010-10-06 @ 07:58:05
URL: http://prinstorsten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0